Home › Forums › A Demokészítés művészete › Zene › Programok
- This topic has 103 replies, 15 voices, and was last updated 15 years, 6 months ago by
totex.
-
AuthorPosts
-
2007-10-28 at 17:44 #3234
vincenzo
Memberno, hát akkor elemezzük ki, mit is jelenthet ez a sok betű/szám :)
ADSR L P SPEEDS L F V! V2 ## FX
00E8 0 8 000000 0 0 01 02 0C 01ADSR gondolom egyértelmű, a P8 a pulse width, tehát a négyszögjel telítettségét jelenti, ez így most 50-50%
a V1 és V2 valamiféle Vibrato effektek, jelen esetben sok értelmük nincs, mivel ez egy dobhang.
##=0C <<< ez a wavetable-be beírt hullámformákra vonatkozik, a táblázatban a 0C pozíciótól kezdődő értékekre fog figyelni.
FX=01 <<< ez valami olyasmi, hogy akár c0 hangon, akár c7-en játszuk le ezt a hangszert, mindig ugyanazt a hangmagassáágot fogja tartani, amit a wavetable-táblázatban megadunk neki.0C 81 FF <<< 0C pozíciónál noise hullámforma, ff hangmagasságon
0D 81 FF <<< még egyszer szerintem felesleges, ettől csak antirealisztikusabb lesz a dob :)
0E 41 0C <<< négyszögjel, az alaphangtól 0C félhangra
0F 41 0A <<< négyszögjel, az alaphangtól 0A félhangra
10 41 02 <<< négyszögjel, az alaphangtól 02 félhangra
11 91 00 <<< 91-es hullámforma nem létezik, ez az érték az editornak mondja meg, hogy itt ér véget az adott hanghoz tartozó wavetable. lehet loopoltatni is, ha 00 helyett 02-t írunk pl, akkor kettőt ugrik vissza és kettőt ugrik vissza és kettőt ugrik vissza és… amíg le nem cseng a hang :)nagyjából ennyi. nem is olyan bonyolult. csak először nehéz rájönni, hogy melyik paraméter micsoda… ráadásul a négyszögjel speciális, mert ugye annak van a kitöltési tényezője, aztán a SPEEDS is valamiféle mahináció, ami csak ezzel a hullámformával működik. a két L paraméter is csak négyszögjellel használatos.
a F pedig a filter táblára mutat, ha az FX-ben be van kapcsolva, hogy a hang használjon filtert, akkor F1=egyes számú filtertábla érteki lesznek hatással.huh… na befejeztem. érdekel ez valakit egyáltalán?? :)))
2007-10-28 at 17:53 #3235slyspy
Keymastervincenzo! Hat vazzeg cikket errol de iziben! engem is erdekelne jol!
a speeds sztem az, hogy ez a kitoltesi tenyezo mennyivel modulalodjon. de csak tippelek.2007-10-28 at 17:54 #3236GeomaN
MemberPersze hogy érdekel! Iszom a szavaid … őőő ..betűid !:)))) Tök izgi hogy nem úgy van mint a mai zeneszerkesztőkbe, jön a hülyegyerek, bedobál egy halom hangot meg groove-ot, tölti a pluginokat, (had foggyon el a 3Ghz-es Penti) és már üti is a billentyűt, kész a zene, kap egy mastert (legalábbis Ő azt hiszi tudja mi az a master) és mehet mp3-ba. Ebben még a szerkesztőfelület is olyan nyers – nem színes, és ezek a kódok :))) Nem épen egy wav-rakosgató 1000sávos csodaprogi, érzem hogy meg kell vele izzadni ! .. ettől jó, ezért gubbasztok most is fölötte!
2007-10-28 at 18:14 #3237Murphy
MemberA c64-es zeneszerkesztők engem mindig egy monitorprogramra emlékeztettek… látom nem jártam messze az igazságtól :)
2007-10-28 at 18:35 #3238vincenzo
Memberjóvan, majd előszedem a régi, commie inside-ba írt cikkemet, kicsit kipofozom oszt’ megkapjátok :)murphy: igen! látnád a korai editorokat… gondolom plusin is valami hasonlók lehettek/lehetnek :)
2007-10-28 at 19:57 #3239slyspy
KeymasterVincsi! Örömet okoznál! :)
2007-11-01 at 18:17 #3240Control
MemberA DMC-re visszatérve egy post erejéig: kíváncsiságból csináltam egy kis statisztikát, hogy a HVSC-ben lévő zenék közül (~32000 db) mennyi készült DMC-vel, és egész érdekes eredény jött ki:(A DMC és a JCH editor összes verzióját egy kalap alá vettem.)1. DMC: 7865 db (25,41%)2. Music Assembler: 4537 db (14,66%)3. JCH editor: 3131 db (10,12%)4. Future Composer: 2139 db (6.91%)5. Soundmonitor: 2046 db (6.61%)A DMC verziók eloszlása pedig:DMC v4.x, vagy kisebb verzió: ~6082 dbDMC v5.x: ~1773 dbDMC v6.x: 10 dbSzóval a HVSC-ben lévő zenék több mint negyede DMC-vel készült. Azért nem semmi..A statisztikát a SIDId nevű programmal csináltam, akit részletesebb stat érdekel, az próbálja ki. :)
2007-11-01 at 22:04 #3241vincenzo
Memberhehe, én csináltam dmc7-el is pár zenét. azt azért szeretem, mert tud multispeed zenéket, valamint a “kezelőfelülete” szinte ugyanaz, mint a 4-es verzióknak.
future composer halál volt, főleg azért, mert a durationokat ki kellett számolgatni, nem volt olyan, hogy sorok kihagyásával ritmus befolyásolása :)
2007-11-02 at 09:48 #3242Murphy
MemberGondolom a dmc7-et is 4-nek látja a progi. Egyébként meg Controll nagy király vagy, hogy ezt megnézted!
2007-11-02 at 13:07 #3243GeomaN
MemberNekem egyenlőre még a 4 is latinul van, bár már nem annyira mint a legelején. De hogy egy hang miből és hogyan épül fel az egyszerűen napok óta nem bírom megfejteni :((tracker részre még rá sem tértem, sound editorban mélázok . Aztán látom akkordot csak úgy csinálhatok ha arpeggozok (nem tom jól írtam-e) 3 vagy több hangot. De azt is miként, mi alapján ?Trackerbe csak belenéztem, és megdöbbenve tapasztaltam hogy a sávok nem futnak mint amigan pl., és ráadásul egyszerre csak egyben tudok szerkeszteni .. phuuuez szerintem idegölő és iszonyat bonyolult, a későbbi “lefelé futós” trackerekhez képest
2007-11-02 at 13:18 #3244GeomaN
Memberíme egy kép:http://users.cwi.hu/sgupload/1194009294.jpga 2 piros körben lévő dolog számomra azt feltételezi, hogy egyazon “00” – ás hangról van szó, akkor miért kell a “01” -be az a (91) hogy legyen hangja is a gépnek?!miért nem szólal meg a “00”-án a “41”-es mittudoménmi egy hangként? :(
2007-11-02 at 13:38 #3245GeomaN
Memberegy másik:http://users.cwi.hu/sgupload/1194010559.jpgmiért kell nekem 4 paraméter (piros jelölésben) hogy megszólaljon 1 BASS hang ? Vincenzo! .. mi az a 4 adat ?Az az egész oszlop a “0”-ás hanghoz tartozik ? Ha igen, akkor viszont mik azok a paraméterek? :-O
2007-11-02 at 14:11 #32462007-11-02 at 14:25 #3247GeomaN
Memberköszi slyspy! …tök jó hogy Ő ilyen programot ír, én meg még a programot sem tudom kezelni :)) …
2007-11-02 at 15:03 #3248Control
MemberMurphy: kösz! :)GaomaN: azért szerencsére zenélni c64-en nem “iszonyat bonyolult”, bár kétség kívül egyedül kezdőként belejönni nem egyszerű. Ejj, egy party-n de egyszerűbb lenne ezeket elmagyarázni, akkor sokkal hamarabb megélhetnéd az “a-ha!” lelkiállapotot… :)Na mindegy, lássuk a képeket! Az elsőn lévő hangszerrel semmi gond sincs, abszolút működőképes. Ugye szóközzel tudod tesztelni az aktuális hangot a TRO által megadott oktávban. Tehát ha a TRO értéke 3, és megnyomod a szóközt, akkor olyan hangot kapsz, mintha a szekvenszerben egy csatornába C-3-at írtál volna.A WV oszlopban megadhatod, hogy az adott hangszert milyen hullámformákból szeretnéd összerakni. A SID oszcillátorai az alábbiakat ismerik: **-háromszög (kódja: 11)-fűrészfog (kódja: 21)-négyszög (kódja: 41)-zaj (kódja: 81)Az első hármat akár keverheted is olyan módon, hogy összeadod a tízes helyiértéknek megfelelő értékeket (értsd: a felső 4 bitet):- 11 kombinálva 21-el: 31 -> háromszög + fűrészfog (a kimenet a két hullámforma ÉS kapcsolata, de ez most mellékes)- 21 kombinálva 41-el: 61 -> fűrészfog + négyszögés így tovább..Ennyit a hullámformák típusairól. Kérdezed, hogy miért kell a 91? Nos, az annak ellenére, hogy a WV oszlopban helyezkedik el, kivételesen ez nem hullámformát jelöl, hanem egy parancsot ad a playernek, hogy az adott hangszerhez tartozó hullámformák megadása ott véget ért, és ugorjon vissza x sort.* Ezzel meg tudjuk azt csinálni, hogy egy hangszer a lejátszása során hullámformát váltson. (Mondjuk ez a váltás írtó gyors, mivel egy sor kb 1/50-ed másodpercig szól, ha jól sejtem.)Mielőtt példát hoznék, még gyorsan elmondom, hogy mire jó az FX oszlop: a hullámforma mellé írt érték megadja, hogy az alaphanghoz képest (pl. C-3, vagy A-5, ezt majd Te határozod meg a szekvenszerben) hány félhanggal magasabban szólaltassa meg az adott hullámformát.Első példának jó az első képed:## WV FX […] SND:0000 41 0000 91 00 00kiválasztod, hogy a 0-ás hangszered négyszögjel alakú legyen (41), a következő sorban pedig azt szeretnéd, hogy ez így is maradjon: a 91 által a player visszaugrik a 0-ás sorba, így a ’41 00′ ismétlődik amíg szól a hangszer. Ez így oké, de ezzel az egyszerű hangszerrel nem aknáztuk ki rendesen a lehetőségeinket, lásd köv példa: ADSR L P SPEEDS L F V1 V2 ## FX SND: 0100C9 0 0 000000 0 0 00 00 02 08## WV FX02 21 0003 21 0404 21 0705 93 00 02Ebben az esetben az 1-es hangszered nem csak egy darab hullámformából fog állni, hanem 3-ból, ráadásul azok az 5-ös sornak köszönhetően ciklikusan ismétlődni fognak. Az egyes sorok között csak annyi az eltérés, hogy míg az első sor az alaphangon szólal meg, addig a második az 4 félhanggal fentebb, a marmadik sor pedig 7 félhanggal fentebb. Ha nem tévedek, akkor ez egy dúr akkord lenne. Mivel a 3 hangmagasság nem egyszerre, hanem egymás után hallható, ezért beszélünk arpeggióról. Megfigyelheted, hogy a hullámformát nem változtattuk, csak a hangmagasságokat. Egy fentebb lévő post-ban (2007.10.27, 12:03:06) az általad beírt dob hangszer viszont már a hullámformát és a hangmagasságot is változtatta. (Igaz ott a hangmagasság-megadás nem relatív, hanem abszolút volt, de erről majd talán később.)Remélem tisztult valamennyit a kép. Bocsi az ultrahosszú post miatt!/Control*: Forma: 9x: x sornyi relatív ugrás visszafelé. Tehát, a 91 azt jelenti: ugorj vissza 1 sort (a harmadik oszlopban megjelenő szám segítségképpen megadja, hogy ez melyik sor is pontosan). A 94 meg például 4 sort ugrik vissza. Érthető valamennyire?**: (Apróbetűs rész következik! Csak az 5-ösért kérik! ;-) Hogy miért pont ezek az értékek kellenek? Ez nem alapvetően fontos a c64-es zenéléshez, de a megértést segítheti, ha elmondom, hogy ez az érték -ami egyébként hexadecimális formában van- közvetlenül belekerül a SID chip egyik hangcsatornájának vezérlőregiszterébe ($D404 vagy $dD40B vagy $D412 attól függően, hogy melyik csatornán fog megszólalni az adott hangszer). Ha érdekel, hogy melyik bit mit csinál, akkor egy referenciakönyvből könnyen ellesheted. (Vagy később kitérünk erre is bővebben.)
2007-11-02 at 15:06 #3249Control
MemberNa úgy látom, hogy jópár helyen ugyanazt magyaráztam, mint Vincenzo, de ugye az ismétlés a tudás anyja… :) Ha meg hülyeséget írtam volna, akkor úgy érzem van a közelben olyan egyén, aki picit kompetensebb nálam.. ;)
2007-11-02 at 15:24 #3250vincenzo
Membercontrol, teljesen korrekt és szerintem érthetőbb is, mint az én leírásom :)
lehet, hogy közösen kellene nekiülnünk annak a dmc leírásnak…? főleg, hogy így utólag visszanézve a ci-ben megjelent cikkeimet, néha óriási baromságokat írtam… :)2007-11-02 at 18:28 #3251GeomaN
MemberControl! Igen, tisztult a kép sok helyen ! :) Most végre legalább a hangok kiosztását megértettem, hogy a “0”-dik (első generált hangom) hangom is foglalhat bal oldalt akár 4-5 helyet is a ## VW FX oszlopban, tehát a következő hangszer a 6.-ról fog indulni. Mert hogy eddig ez sem volt tiszta. (erre írtad hogy több hullámformát is összekombinálhatunk) a TRO tiszta..a “91” már az őrületbe kergetett, erről a pc billentyűzete tudna mesélni.. egyszerűen nem jöttem rá mi az.Szóval igen, a sound editor egyre tisztább, most még elleszek vele egy darabig, megnézem milyen hangokat lehet kicsiholni, addíg nem térák át a filter editorra + a trackerre !a “SPEEDS” ami még “?”-es… no ennyi, újra csak köszönni tudom az infókat, ha egyszer eljutok egy partyra, ígérem az első kör malátalevet én állom :))
2007-11-02 at 18:51 #3252vincenzo
Membermint az közismert, idén még lesz a csigavár2007, aztán ennyit a partikról :)
naszóval, speeds.
isten megteremté a négyszögjelet, majd látá, hogy ez jó. és lőn az egyszeri zenész, és rácsodálkozék.
a négyszögjel tulajdonképpen egy adott időegység alatt felvehet 1 és -1 értéket. a kitöltési tényező adja meg, hogy mennyi idő alatt vált egyről mínusz egyre a hullámforma.
tehát a 8-as érték a középállás, a négyszögjelünk 50-50%-os.
0-hoz közelebbi értékeken a jel eleje lesz “rövidebb”, F-hez közelebbi értékeken a jel vége lesz rövidebb. vagy fordítva. ezt meg kellene nézni valamilyen szkóppal :)
és ahogy sly mondta, a speeds valamiféleképpen modulálja a négyszögjelet, viszont erről már okosabb embereket kell megkérdezni, vagy egyszerűen kísérletezgetni kell.2007-11-02 at 19:42 #3253GeomaN
Memberaham .. azt nem mondom hogy teljesen értem, de azért nagyjából. De igazából nagyon nem hallani a hangon ha állítgatom, nem ? Vagy csak rosz hangnál néztem? :-/
2007-11-03 at 13:10 #3254GeomaN
Memberőőő… a DMC-be amiket betoltam zenéket (alapból benne voltak) azok ugye “.DMC” kiterjesztésűek. Akkor most ez hogy is van, mert amiket meg hallgatok pl. winampban, az “.SID”Bár valahol olvastam hogy a SID az hasonló mint a MIDI, tehát ugyanolyan szekvencia, eredetileg hangok nélkül, csupán program, ami meghajtja a hangokat. De akkor a SID hogyan készül? :-/ .. és minek ?
2007-11-04 at 01:02 #3255Murphy
MemberA SID gyakorlatilag a kirippelt zene, playerrel együtt, kvázi egy memdump, és hozzá a lejátszáshoz szükséges infók. (init, play, hányszoros…) A SIDplay pedig gyakorlatilag egy C64 emulátor, ami kizárólag a C64 hang részére koncentrál. Google majd megmondja, hogy hogyan konvertéld a zenédet SID-dé.
2007-11-04 at 09:23 #3256vincenzo
Memberprg2sid.
hvsc oldalon van link hozzá, vagyis régebben volt… :)
a .dmc kiterjesztést le kell cserélni prg-re, aztán már mehet is a konverterbe.
star commander meg szépen olvassa a .d64 image-ket, lehet vele ide-oda másolgatni, átnevezni, tulajdonképpen totalcommander, nortoncommander klón.2007-11-04 at 10:46 #3257GeomaN
Memberaham .. jó, még nem tartok anyira előre, csak megkérdeztem :) , mert a DMC-be akartam betöltögetni zenéket kielemzés céljából, és ugye sidjeim vannak, amiket meg nem tudtam betölteni, “.dmc” kiterjesztésű zeném meg csak azok vannak (pár db.) ami alapból a DMC4-ben van.
2007-11-04 at 12:36 #3258vincenzo
Member“kérjetek, és adatik tinéktek!” :)
http://freshmindworkz.hu/vincenzo/temp/sidz.zip
annyi a teendő, hogy star commanderrel létre kell hozni egy üres .d64-et, majd fel kell másolni rá a zenéket. ezek most .prg kiterjesztésűek, de végülis rohadtul mindegy, a dmc7 megeszi őket úgy is, hogy csak a filenév elejét írod be, utána meg csillagot teszel. ja és ezek a zenék vegyesen dmc1.2, 4, 7, de a dmc7 betölti őket rendesen, csak beszól, hogy régi player :)2007-11-04 at 13:46 #3259GeomaN
Memberna ezt gyorsan meg is lesem .. kösz vince.ill. meglesném, mert hogy le is fagy 10 mp-ként hál Isten a starcom., meg amikor nem, akkor sem tudom hogyen kell benne létrehozni .d64 filet.
2007-11-04 at 14:35 #3260vincenzo
Memberlatest beta nem fagy xp alatt:
http://sta.c64.org/sc08322b.zipF9->commands->make disk image (shift+f1)
2007-11-04 at 16:03 #3261GeomaN
Memberigen, így sokkal jobb. Csináltam egy “vinc.d64” file-t (beletoltam a dalokat) és bemásoltam abba a könyvtárba, ahol maga a DMC4 is van, viszont nem látja , továbbra is csak a gyárilag benne lévő dalok listáját adja ki, a “vinc.d64”-et nem találja. Gondolom valahol könyvtárat kéne váltanom :-/
2007-11-04 at 16:22 #3262GeomaN
Memberhttp://users.cwi.hu/sgupload/1194193242.jpgNatehát én látom hogy ott van (piros nyíl), de ő csak a DMC4 (fölső) könyvtárat látja én meg nem tudom hol kéne váltanom VINC könyvtárra .(..gondolom ha megoldódik, akkor meg majd az lesz a baja hogy nincsen ott a .dmc a nevek végén..)
2007-11-04 at 17:06 #3263vincenzo
Memberinkább a dmc7-et indítsd el, az nem fog kiakadni a különböző formátumú zenék miatt :)
betölt dmc7, elindít. lemezcsere. de ne autostart!
símán mountold be neki.
utána load music, pl:
artex*
azért csillag a végére, hogy ne figyelje a végén a kiterjesztést. és így be fogja tölteni a vice, nem kell .dmc-re átnevezgetni a zenéket.
a dmc7 annyiból is jobb, hogy lejátszás közben tudja a trackeket görgetni, mint egy tracker :)
balranyíl (magyar pc billentyűn asszem “0” gomb) a lejátszás.
TAB pedig a menü. -
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.