Alapfogalmak:
Scene, demoscene:
Maga az alkotóközösség. Itt találsz bővebben információt.
Scener, demoscener:
Azok, akik a közösséget alkotják.
Realtime:
Valós időben futó. Realtime-ok pl. A játékok, ahol minden egyes képkocka kiszámítása a játékos gépén történik, a játék világát leíró adatok alapján.
Stuff, Ware:
A produkciókat szokás így hívni, így ez jelenthet demo-t, grafikát, zenét egyaránt.
Produkciókkal kapcsolatos kifejezések:
Demo:
A zenészek, grafikusok és programozók által készített produkciók összefoglaló neve. Leglényegesebb jellemzőjük, hogy realtime futnak a számítógépen. A demoknál kisebb, egyszerűbb produkciókat szokás intronak nevezni. Általában egy party csúcspontját a demok bemutatása jelenti (compo), hisz itt a csapatok több hónapnyi munkájuk eredményét mutatják be a közönségnek, és mérik össze egymással. íme a demok néhány alfaja, amely külön elnevezést kapott:
- Lamer demo: Poénos produkció. A 90-es évek közepére jellemző stílus, ekkoriban is főleg magyarországon virágzott ez az irányzat. Itt bármi megengedett, amit szórakoztatónak vél a készítő. Többnyire filmek, médiaszemélyiségek, vagy a scene ismertebb arcainak paródiát jelentette, animáció formában. Bővebben a lamer demókról: http://www.scene.hu/2007/04/11/scene-hungaricum-a-lamer-demo
- Wild demo: Az a kategória, ahol gyakorlatilag minden megengedett, nem kikötés a realtime futás. Itt legtöbbször valamilyen professzionális 3D-s grafikus programmal készült, vagy kamerával készült rövid filmek versenyeznek egymással, illetve minden olyan produkció ebben a kategóriában indulhat, ami semelyik másikba nem fér bele.
Intro:
Eredeti jelentése szerint a demóknál lényegesen kisebb terjedelmű, egyszerűbb produkciók. Szémtalan típusa létezik, legelterjedtebbek a 64k, 4k illetve a 256 byte introk.
Kicsit bővebben, hogy melyik mit is jelent:
- 64k Intro: A legelterjedtebb intro kategória. Itt a készítőknek 65536 byte-ba kell elférniük. Ez, az egyébként elképesztően kis terület a legprofibbaknak elegendő arra, hogy több percnyi animációt kreáljanak CD minőségű zenével.
- 4k Intro: Olyan introk, melyek mindössze 4096 byte méretűek lehetnek. Összehasonlításként, egy üres word dokumentum 17 kilobyte méretű.
- 256 byte Intro: Olyan introk, amik mindössze 256 byte hosszúak lehetnek. Ilyen kis méretben bármit elkészíteni nagy felkészültség és az assembly programnyelv kimagasló ismerete szükséges.
A partyk invitációját szokás egy programban is megoldani, ezeket invitation intronak, vagy röviden invtronak hívja a szakzsargon. Léteznek még crack Introk, vagy röviden cracktrok, melyeket megtört programokhoz csatolnak, de ezek kizárólag cracker produkciók.
Greetings:
Mivel a scene egy baráti közösség, a készítők szokása, hogy produkcióikban üdvözlik egymást. Ezeket az üdvözleteket szokás Greetings-nek nevezni. Pl. demokban itt-ott feltűnnek valamilyen formában különböző csapatok nevei (olykor tömegesen), akkor az adott csapat tagjai örülnek, amikor ezt látják, hiszen “greetings-elve” vannak.
Freestyle graphics:
A korábbi trace, pixel, truecolor graphics kategóriákat az idők folyamán megreformálták a partyszervezők. Ennek eredménye lett a freestyle graphics kategória, ahol bármilyen eszközzel készült grafika indítható.
Rendered graphics:
Azaz valamilyen 3D modellező programmal készült grafika. Régen azt trace-nekhívták a raytracer programok után, amikkel a grafikák készültek.
Pixel graphics, retro graphics:
Néhány éve bevezetett kategória a partykon. Az Amiga 500 és az összes annál kisebb teljesítményű számítógépre készített pixelgrafikákat lehet ebben a kategóriában indítani. A kategória leggyakoribb szereplői az Amiga, ZX Spectrum és a c64.
Tracker music:
Trackerekkel készített zenék gyűjtőneve. A tracker egy olyan zeneszerkesztő program, lényegében egy step sequencer, ahol a sávok egymás mellett függölegesen helyezkednek el, és a hangokat – a programsorokhoz hasonlóan – egymás alá kell bevinni ezekbe az oszlopkba/savokba. A hangokat különböző kódokkal jelölt paraméterekkel lehet módosítani. A felépítésből látszik, hogy programozók találták ki a koncepciót, az évek során azonban egészen professzionális zeneszerkesztők jöttek létre így. A trackerelt zenék másik érdekessége, hogy a tracker programba betöltve meg lehet nézni, hogyan készült a zene. Lehet látni a hangszereket, a “kottát”, lejátszás közben látható, mi történik, így könnyen megtanulhatta az ember a trackerek működését. Hosszú ideig a scene-ben szinte csak trackerekkel készültek zenék.
Streaming music:
Bármilyen eljárással elkészült zene, a lényeg, hogy a végeredmény egy darab audio file legyen. A nevét onnan kapta, hogy többnyire mp3-ban, vagy ogg-ban szokás hallgatni az ilyen zenéket.
Retro music:
A Retro Graphics-al együtt bevezetett compo kategória, itt azok a zenék indulhatnak, amelyek Amiga 500, vagy annál kisebb teljesítményű gépre íródtak. Leggyakoribb szereplők a kategóriában a C64 és az Amiga.
Csapatokkal kapcsolatos kifejezések:
Group, team, demogroup:
A demoscene képviselői csapatokba tömörülnek az eredményes munka végett. Természetesen egy ilyen csapat egyben baráti társaság is. Többnyire 3-10 fős alkotócsoportokról beszélhetünk amik állnak, zenészekből, grafikusokból és programozókból. Emellett előfordul, hogy a csapat tagjai közt található egy organizer is, aki a csapat találkozóit, rendezvényeit, esetlegesen a produkciók elkészültét szervezi.
Nickname, nick:
A scenerek magukat egyfajta művészi álnéven azonosítják. Ezek sokszor korábbi becenevek, de megesik, hogy egy szimpatikus (többnyire angol) szó, netán egy film-regény szereplője nyomán adják meguknak. Hogy ez miért szükséges? Egyrészt így mindenki egyedi nevet, egyedi identitást választhat magának, másrészt, ez egy sok országban működő közösség, és vajon melyik nevet egyszerűbb megjegyezni, illetve kimondani? Destop, vagy hogy Janne Isoranta?
Eredete egyébként a crackerekhez vezethető vissza, akik illegális tevékenységükre igen büszkék voltak, de mivel valódi nevüket nem írhaták bele a feltört programba, ezért ilyen álneveket találtak ki maguknak.
Member:
A democsapatok tagjait szokás így hívni
Coder:
Programozó
Modeller, 3D modeller, 3D artist:
Grafikus, aki 3D-s objektumokat készít valamilyen professzionális modellező program segítségével. Mindez felfogható egyfajta, a képernyő előtt történő szobrászkodásnak is.
2D artist, bitmap Artist:
Olyan grafikus, aki valamilyen 2D rajzprogram segítségével állít elő grafikákat. A 2D artist egyik szakosodott “alfaja” a pixel grafikus.
Pixel Artist, pixel graphician:
Azaz a pixel grafikus. Igazán konkrét deffiniciója nem létezik, általánoságban kijelenthető, hogy olyan grafikus, aki automatizált photoshop effectek nélkül, a kép pixelenkénti kontroljával rajzol. A gyakorlatban a 256, vagy annál kevesebb színű képeket szokás pixelezve előállítani. Manapság ezt a technikát, többnyire már csak az igazi oldskool gépek (pl C64) grafikusai használják, lévén ott nincs is alternatívája.
Designer:
Az a személy, aki a produkció designját kialakítja. Többnyire ez egy grafikus szokott lenni, de megesik, hogy az egész csapat közösen találja ki a designt.
Organizer:
Egy csapat, vagy party szervezéséért felelős ember. A nagyobb létszámú csapatoknál megesik, hogy ezzel külön ember foglalkozik.
Rendezvényekkel kapcsolatos kifejezések:
Party, demoparty:
A scenerek találkozója. Itt mutatják meg egymásnak a produkciókat, ismerkednek stb. A közösségi élet színtere.
Meeting, meet:
A partyknál kisebb méretű találkozó. Általában 1-2 csapat találkozója, esetlegesen néhány további vendéggel. A partykkal ellentétben, itt többnyire személyesen vannak meginvitálva a résztvevők.
Compo:
A Competition szó rövidüléséből keletkezett. A partyk csúcspontját, az ide készített produkciók versenyét (illetve azok bemutatását) szokás így nevezni. Itt mutatják be a produkciókat a party résztvevőinek, méretes vásznon, nagyteljesítményű audiotechnikán. A produkciókat bemutatásuk után tetszés alapján tapssal szokás jutalmazni, vagy éppen vaskos beszólások is előfordulnak. Az igazán nagyszerű jeleneteket akár a produkció bemutatása közben is szokás tapssal kitüntetni. Hogy ki nyerjen, azt a party résztvevői döntik el, közönségszavazás formájában. A compokat szokás összetett szóként is használni, az adott verseny kiegészítőjeként, úgy mint democompo, introcompo… Különleges versenykategória a funcompo, ami nem produkciók versenyéről szól, hanem a party résztvevőiből verbuválódott csapatok mérik össze rátermettségüket mókás feladatokban.
Invitation, party invitation:
Partyk meghirdetése. Eredetileg ez többnyire egy egyszerű szövegfile-t jelentett. C64 esetében mivel ilyen formátum nem létezett, ezt egy-egy noterel oldották meg. Idővel, hogy minél jobban promótálják a szervezők a rendezvényeiket, megjelentek az invitationök. Ugyan az invitation introk reneszánszukat élik, de manapság minden valamire való party fontos tartozéka egy jól szerkesztett honlap, ahol minden lényeges információ hozzáférhető.
Invitation Intro, Invitation, Invtro:
Olyan, többnyire egyszerűbb produkciók, melyek elsődleges célja, hogy egy későbbi partyt meghirdessen. Néha megesik, hogy ezek is világszínvonalú produkciók, sőt megesett már az is, hogy egy játékot készítettek a szervezők invitáció gyanánt. Mára az invitationök többnyire hagyományos demók, a kis méret egyáltalán nem garantált az esetükben.
Prize giving (ceremony):
Díjátadó ünnepség. Egy party záróakkordja. A szavazatok kiértékelése után a szervezők kiosztják a díjakat, mely többnyire a szponzoroktól kapott tárgynyeremény, és valami emléktárgy. Serleg, érem. A díjak aránya összefügg a produkciókba fektetett munkával, így egy demo komolyabb díjazásban részesül, mint egy 4k intro, vagy egy grafika. A szervezők általában fent tarják azt a jogot, hogy a díjátadó előtt is módosítsanak ezen, pl. Ha kiváló produkciók indulnak 4k intróban, a demo felhozatal pedig gyenge.
Results:
A partyk compóinak eredményei, melyek textfile formájában szoktak terjedni. Ez alapján lehet megtudni, hogy kik milyen eredményt értek el, esetleg hányan szavaztak rájuk, mely produkciókat érdemes mindenféleképp en letölteni a netről.
Release:
Bármilyen partyn kiadott produkció. Lehet grafika, zene, demo, intro egyaránt.
Fun compo:
A partyk színesítésére szolgáló vetélkedő, ahol néhány fő a partyn összeverbuválódott csapatok mérik össze a tudásukat a komolynak rikán nevezhető feladatokban.
Előzsűri:
Az induló produkciókat a közönségnek bemutatás előtt egy néhány fős zsűri nézi át, hogy megfelel-e a kategória által előírt kritériumoknak, valamint megfelelő minőségű. A minőségnek igazából csak sok induló esetén van jelentősége, ugyanis ilyenkor a zsűri kénytelen a legjobb 10-20 produkciót kiválasztani, ami leginkább megérdemli a bemutatást. Nagyobb party-kon előfordul, pl. hogy zenéből több százat neveznek, ilyenkor egyértelmű, hogy nem lehet mindet közönségszavazásra bocsájtani.