„Magyar demoscene.” Hogyan indult? Miken ment keresztül? Mik voltak a fontosabb állomások? Hogyan jutottunk el a jelenig? Egy 5 részes cikksorozatban, több ismert scener emlékeire támaszkodva megpróbálom összefoglalni a fontosabb eseményeket. Az írás nem akar se teljes körű, se végtelenül objektív lenni, előfordulhat, hogy bizonyos kérdésekben nem ért majd vele egyet mindenki. Lehetnek pontatlanságok, hiányosságok, szívesen látok minden megjegyzést és helyesbítést a hozzászólásoknál. A cikk a Zine megkeresésére készült, angolul a diskmag soron következő számban olvashatjátok.
Az első scenest győztes demója,
a Clash, a gRiF-től (PC)
95 elején, egy addig ismeretlen csapat, az Astroidea meghirdette a Scenest 95-öt, amit a legnagyobb magyar partynak szántak. Melan, a főszervező biztosra akart menni, így jó érzékkel nem csak a szokásos módokon, scene körökben hirdetette meg a találkozót, hanem több számítástechnikai magazinban is. A rendezvény meglehetősen sikeresnek bizonyult, több mint 600-an látogattak el, viszont az indulók mezonyébol fájdalmasan hiányoztak a korábbi nagy nevek. Egyedül a Faculty és a gRiF hozott demót a potens csapatok közül.
Ezzel az impozáns logóval indult a State 808 az
év talán legnépszerűbb demója. (PC)
Viszont itt mutatkozott be egy 4k intróval és egy animációval a vagy két tucatnyi tagból álló, számos csapat fúziójából létrejött új megagroup a Shock!, valamint a plus/4-ről PC-re igazolt, mai napig aktív United Force. Legtöbben a C64-es, eredetileg poéncsapatnak indult Profikról is itt hallottak eloször. Szerencsére ez nem egy tényleges mélypont volt, csupán egy generációváltás kezdete, a scene későbbi meghatározó arcai közül sokan minden bizonnyal itt voltak eloször demopartyn.
Egy érdekesség történt még ezen az eseményen: a korábban is népszerű és partykon is rendszeresen feltűnő fake demóknak (többnyire viccesnek szánt paródiademók) a szervezők indítottak egy külön kategóriát, ez volt a Lamer Demo. Ebben az évben még sok érdekes nem történt a versenyben, de rá egy évre a magyar partyk egyik legfontosabb-legszórakoztatóbb kategóriájává nőtte ki magát. Melan másik nagy dobása az volt, hogy a legnépszerűbb hazai számítástechnikai lap CD mellékletét ellátta az aktuális partyk anyagával, így rengeteg kívülálló találkozhatott a demókkal.
Újszerű effektek, és fehérneműs lányok
a Burdából, Astroidea: Mutha (PC)
Ebben az évben is kilátogattak néhányan az Assemblyre, de szinte teljesen üres kézzel, egyedül az Abaddon készült egy raytrace 4k intróval, amivel a 4. helyet szerezték meg. A világ más részein 1995 egy nagyon pörgős év volt, de nálunk ebből sokat nem lehetett érezni, egészen az Exe 95-ig. Itt csupa fiatal és tehetséges csapat indult, olyanok, mint a Scenestet rendező Astroidea, az Exhumers, a Urinate, a Syndicate, az Enlightenment és itt adta ki első demóját a Shock! is. Érdekesség, hogy a Shock! az Exe-nyertes 2 Complexszel indult a PC-X magazin demo-versenyén is, ahol szintén sikerült első helyezést elérniük. A dolog nem nevezhető elegánsnak, de a kiírás nem tiltotta.
Amit az Exe results-ot látva még csak érezni lehetett, az a Cache 96-on már nyilvánvalóvá vált: megérkezett a demoscene új generációja. Az időközben nagyjából tucatnyi főre csökkent létszámú Shock! és az Astroidea egy-egy olyan demóval jelentkezett, melyek nem csak a partyn vetélkedtek egymással, hanem a legjobb magyar demo címére is eséllyel pályáztak. Húsvét után egy héttel elérkezett a második Scenest, ahol megtörtént az igazi áttörés. Közel 900 főnyi látogató, és soha sem látott számú nevezés. 8 PC demo, 11 PC 4k intro, 14 raytrace és 14 pixel grafika, és több mint 100 multichannel zene. A zene compo alatt történt egy baki, melynek eredményeként a szervezők nem túl szerencsés módon úgy döntöttek, hogy az összes indulót leadják.
“Szükségem van a ruhádra, a cipődre,és a
számítógépedre.” – Ranegades: X-Rated (PC)
A PC democompo győztese ezúttal egy elsődemós osztrák csapat, a Neutron lett, csúnyán állva hagyva a meglepett magyar mezőnyt. Az egy évvel ezelőtti Lamer Demo kategória ekkor már a party egyik legszórakoztatóbb versenye volt, a korábbi bugos rutinok helyett két csapat is vicces animációkkal készült. A Capanna a demoscene-t és egyéb számítástechnikához kapcsolódó témákat parodizált, míg a Renegades a Terminátor paródiáját készítette el, ahol Schwartzenegger helyett Bill Gates utazott vissza az időben, hogy elkészítse a Windows 95-öt. A Renegades a hazai sikerek után, a demo angol verzióját a The Party wild kategóriáján is nevezte. A formátum annyira sikeres lett, hogy évekig a magyar partyk egyik fénypontja lett a Lamer Demo compo. Több csapat kifejezetten erre a stílusra specializálódott, és voltak olyanok is, akik először csak lamer demóval próbálkoztak, később pedig váltottak komolyabb kategóriákra.
A democompók legrettegettebb csapata
ekkoriban, a FiRG volt.
A Lamer demókkal együtt egy új fogalom került a köztudatba, a FIRG. Ez eredetileg a Shock! tagjai által alapított fake csapat, mely első demóiban nevesebb csapatokon élcelődött. Nem véletlen a fIRG és a gRiF közti hasonlóság sem. Az eredeti demók alig váltak ismertté, annál inkább a későbbi arculatot meghatározó kötelezően hardcore zenére készített igen primitív, de időnként valóban vicces animációk. A dolog pikantériája az, hogy az eredeti tagok ilyen stílusú demót soha nem is csináltak. Mivel minden álnéven történt, az adott ki fIRG (késobb szimplán FIRG) név alatt demót, aki csak akart. A népszerűségét jól mutatja, hogy volt olyan party ahol 3 FIRG demó is indult.
A Flag győztes Majic 12 demo volt a csapat
utolsó release-e is egyben. (PC)
Az Assemblyre ebben az évben is kilátogatott egy kisebb csapat, akik egész szép eredményeket értek el 4k intro kategóriában. Az első 5-be mindhároman befértek, és az egyébként is igen aktív Byteam a 2. helyen végzett. Év végére a plus/4-esek eltűntek a partykról, és a C64-esek és Amigások is jelentősen megfogyatkoztak, a főszerep ekkor már egyértelműen a PC-é volt. Jellemző, hogy időközben már majd minden játékokkal foglalkozó újságban jelent meg demoscene rovat, volt ahol demo review, volt ahol a magyar eseményekről ismertető. A CD mellékleteken pedig rendre ott szerepeltek az utóbbi idők partyanyagai.
A PC democompo, ahol többnyire a legkomolyabb verseny alakult ki, elsősorban két csapat, az Astroidea és a Shock! vetélkedéséről szólt. Egy év alatt az Astroidea három demót adott ki, a Shock! pedig ennek kétszeresét, de ahol mindketten indulnak, ott mindig az előbbié lett a győzelem. Meglepetésként a Flagen visszatért a Majic 12 is, egy nevükhöz mérten gyenge demóval. A srácok ekkor ígérték a komolyabb folytatást, de ez sajnos azóta is várat magára.
Az Antiq 96 és az Intel Outside 96 győztes
demója a Muscles az Impulse-tól (Amiga)
Az Amiga scene két neves csapattal lett gyengébb, a Faculty és a Promise is PC-n folytatta a ténykedését. Így a vitán felül legjobb Amigás csapattá lépett elő az Impulse, mely kiadta a pozíciójához méltó Musclest (nem túl elegáns módon egy időben két partyn is), mellyel a nemzetközi chartok élbolyába is sikerült bekerülniük.
A 96-os pezsgésre jellemző, hogy közel 10 kisebb-nagyobb party volt. A régi favorit Cache tavasszal és ősszel is jelentkezett, de emellett olyan nagy nevű sorozatok indultak ekkor, mint a Rage, Antiq és a Flag. Utóbbi Scenestet idéző 1000 körüli látogatóval. Fontos megjegyezni, hogy a partyk látogatóinak nagyobbik fele valójában nem scener volt, hanem a partykon megrendezett LAN-okra ellátogató játékos. A két tábor persze nem mindig találta meg a közös hangot, ez időnként konfliktusokhoz is vezetett.
The party ’96, két magyar induló, egy cím.
Urinate: Daze (PC 64k)
Resource: Daze (C64 demo)
Ebben az évben még egy nagy esemény történt decemberben, szintén Melannak köszönhetően. Egy 30 fős buszt megtöltve a Magyar scene kilátogatott a The Party 96-ra. Bár a partyn sok internetrol, demókból már ismert neves scener vett részt, a magyarok többsége azonban a nyelvi problémák vagy a külföldi scene komolyabb ismeretének hiánya miatt itt is csak a magyarokkal bulizott. Itt született meg az első nemzetközi partyn elért győzelem: Tyrant/Resource megnyerte a C64 grafika kategóriát. Emellett magyar csapat is először itt állt dobogón külföldi partyn. A Resource ugyanis harmadik helyezést ért el Daze című demójával. Érdekesség még, hogy visszatért egy demo erejéig a Graffity, igaz a code nem a régi tagok műve, hanem a korábban a Chorus demókat is jegyző Clarence-é.
Az élet nagyban zajlott a partykon kívül is. Számos pletyka terjedt a scene-en belül. Ezek közül a legviccessebb az volt, mi szerint DAS a Shock! finn grafikusa valójában a csapat szervezőjének ATX-nek a nagyapja. :)
Még ebben az évben elindult a http://demoscene.hu/ elődje, a scene-hu.com is, ami ekkor még inkább csak egy statikus scener “telefonkönyv” volt, de a következő évben már híroldalként is funkcionált. Szintén ekkor kezdte meg működését a Coder-l, egy programozással foglalkozó levelezési lista, ahol elsősorban demoscene és democoding témában folyt az eszmecsere.
A Plastic, a rövid életű Chrome kiváló első
és egyben utolsó demója is.
97-ben a korábbi trendek folytatódtak. A Scenesten és a Rage-en is sikerült átlépni a bűvös ezres látogatószámot, és csak néhány kategóriában volt 10-nél kevesebb az indulók száma. A wildok között megjelent egy újabb érdekesség: filmek vicces utószinkronizálása. Valamint itt volt először a viszonylag hungaricumnak számító 256 byte intro compo. Az Scenestre először látogatott nemzetközileg is neves csapat, a Pulse lengyel szekciója, grafikával, zenével és egy intróval is nevezett, de ebből egyedül Scorpiknak sikerült dobogóra állnia.
Az Assembly 97 legjobb grafikája.
Rendall: Vanishing Point
Év közben a Shock! coderei személyes okok miatt csatlakoztak az Astroideához, és számos új csapat tűnt fel, mint a Chrome vagy az Euthanasia. Olyanok akik tavaly még kezdőnek számítottak, ekkor már komoly demóval, intróval jelentkeztek. Volt rá alkalmuk, mert egymást érték a partyk. Az év két legnagyobb sikere, hogy Rendall/Astroidea megnyerte az Assembly grafika versenyét, valamint a Breeze The Party győzelme PC 4k kategóriában.
A 79. számmal megszűnt a Terror News, a még plus/4-en indult, később PC-re költözött diskmagazin. Ugyan a magazin csak részben foglalkozott scene témákkal, sőt a scene vonatkozású írások nem mindig voltak a legmagasabb színvonalúak, ennek ellenére komoly veszteség volt a megszűnése, mert sok kívülállóhoz vitte el a partyk és a közösség hírét.
’97 második felében már a Contract volt az
Astroidea legnagyobb ellenfele.
Ekkorra az Amiga compókon már csak ritkán volt 1-2 nevezésnél több, az egyre fogyatkozó Amiga tábor viszont csalódottságában egyre hangosabb lett. Elindult az Amiganica partysorozat, ahol egy fontos szabály volt: “PC-vel a party területére belépni tilos!”. Zene és grafika nevezések általában voltak a compón, demo már ritkábban. Amire viszont mindig lehetett számítani ezeken a partykon, az a rituális módon, az évek folyamán egyre kifinomultabb módszerekkel legyilkolt PC-k.
Softsynth és egyszerű 3D scene 4k-ban, ’97-ben
ez kimagasló teljesítménynek számított.(PC)
Egy ’97-es bustrip keretében újra ellátogat a Magyra Scene leglelkesebb része a The Partyra, ahol a 4k győztes Breeze mellett a Resource ezúttal a Comával (mely nem keverendő össze a finn PC-s csapattal) közösen állhatott dobogóra.
Év közben feltűnt még egy érdekes csapat, a Tömbselejtező. A rejtélyes társaság kifejezetten vicces, élcelődő textfile-okat jelentetett meg, olyan klasszikusokat, mint pl. a Scenest 2057 party riport. A legtöbben Tomcatre gyanakodtak, de hogy valójában kiket fedett a csapatnév ma se tudni.
Partykból ’98-ban sem volt hiány, de a korábbi legaktívabb csapatok visszavettek a tempóból. A legnagyobb nevek így a Contract, Exceed, Rhyme és a Mandula lettek, a már előző évben is jól szereplő Euthanasia mellett. Emellett megtartotta aktivitását a korábbán feltűnt Black Rainbow, Fresh (ma Fresh!Mindworkz) és a Dilemma is. Külön érdekesség, hogy az utóbbi két csapat a mai napig aktív.
DC-1 elindította az ftp://ftp.scene.hu-t, ami rövidesen nemzetközileg is az egyik legforgalmasabb demoscene ftp-je lett. Két év muködés után megszűnt viszont a Coder-l. A Flag 98-cal a demopartyk új irányt vettek. Ez volt az első olyan rendezvény, amelyen nem, hogy nem voltak játékosoknak szóló események, de szigorúan tilos volt játszani. Mivel a korábbi nagy partyk egyben a legrangosabb hazai LAN-ok is voltak, ezzel a lépéssel ugyan így “lamermentes” lett a party, de az utánpótláshoz egy fontos csatornát vesztett el a scene.
Az Euthanasia vitathatatlanul legjobb demója,
csak 2. lett a Scenest-Rage versenyén. (PC)
A Scenest vs. Rage-en, (a két partysorozat szervezői összefogtak egy minél jobb party érdekében), mint általában, most is nagy verseny volt a győzelemért. A Spirit es a Dis összecsapása komoly izgalmakat hozott, a dobogó harmadik fokára pedig az Exhumers demójának sikerült befutnia. 64k-ban a tavaly feltűnt Contract nyert Supermarket cimu raytrace intrójával.
A tavaszi Cache majdnem demo nélkül zajlott, így esett, hogy Astroidea tagok némi Exact segítséggel a helyszínen készítettek egy demót. Mivel egyik csapat sem szívesen vállalta volna a produkciót, megalakult a Power Rangers. Az ötlet annyira bevált, hogy a későbbiekben többen is éltek a csapatnév adta anonimitással.
A RipRap azon 3 magyar demo egyike amely
a Mindcandy válogatására is felkerült. (PC)
Az Antiq-on az Astroidea fél éves kihagyás után jelentkezett egy új demóval, a Cache 97 gyoztes Mutha folytatásával, és a tőlük megszokott sok és minőségi grafikával. Ellenfelük az Exceed volt, akik szokásukhoz híven az utolsó pillanatig, mi több az után is dolgoztak a demójukon. A csapat egyik fele a partyn volt, míg a másik fele az ország túlvégében munkálkodott a demón. A RipRap az összes compo után lett bemutatva, és miközben az 56k-s modemen letöltődott a demo, a projektorra kikötötték az otthon ragadtakat, akik így üdvözölték a party résztvevőit. A végelszámolásnál nagy versenyben az Exceed győzött, persze nem tudni, hogy ez a közjáték mennyire befolyásolta a szavazókat.
A Rhyme az Assembly győzelem után egy rövid, de
látványos demóval a Cache 98-on is nyert. (PC)
Nemzetközi siker ebben az évben is akadt, a Rhyme megnyerte az Assemblyt 4k intro kategóriát, az Exceed pedig az Evoke Wild compóján győzött. Az Impulse aktív tagjai kiléptek a csapatból és megalapították a Kangooroo-t. Mivel időközben megszűnt a Frame 18, így az Amiga scene-en már csak egyetlen demo-képes csapat maradt. Néhány tehetségre felfigyeltek külföldi csapatok, így lettek magyar tagok a Haujobban és a Ramjamben és a Scoopexben is.
A 98-as The Party is hozott egy komoly sikert, a Breeze a The Party C64 democompóján második helyet ért el “Quark preview” címu demójával, aminek persze sosem készült el a végleges verziója.
Az előzmények:
A magyar demoscene története #1 – A kezdetek (86-89)
A magyar demoscene története #2 – A felfutás (90-95)
A folytatás:
A magyar demoscene története #4 – A lecsengés (99-2002)
no ez nem volt egyszerű, firefox ekkora cikket nekem nem is volt hajlandó elmenteni, más browser alatt meg más bugjai vannak az e107 admin felületnek… jaaaj!
Milyen baki történt a zenecompo alatt? Valahogy ez nem rémlik.
Az viszont annál inkább, ahogy ATX gyűjtötte a vote floppykat, hogy nyerjen. :)
az az 56k modemes történet nem volt egyszerű… compo-k alatt telefon matávos havernak, hozzál már 30 méter telefonkábelt mert vonal csak az irodában volt messze minden géptől.
erős izzadtságszag lehetett a compogép körül, mert valami elképesztő lassan töltődött a demo :)
de hogy valójában kiket fedett a csapatnév ma se tudni
Ezmost ugye valami vicc? Mond, hogy csak direkt kodositesz. :)
nem, pedig még a d-lee-t mint tomcat szakértőt is megkérdeztem :)
nem lett vóna 1xerűbb tomcatet megkérdezni? :P
Ha mér a neveknél vagyunk. Igaz részben az előző cikkbe tartozna, de Az AI előéletéből még annyit, hogy a roppant igényes ZHPT (Zöld Hányás Programozó Team, asszem) néven is volt valami release még ’93. Egy a városmajori gimiben rendezett, talán Abaddon partyn talán. Akkor voltam először partyn.
Aztán éreztük, hogy a név kezd méltatlan lenni a munkákhoz, és váltottunk Foundation-re (Asimov nyomán szabadon). Illetve váltani akartunk, mert 1-2 hétnél tovább nem tartott, ugyanis kiderült, hogy volt már egy ilyen csapat. így lett a véga AstroideA.
Azt is kevesen tudják, hogy Genesis nem a Tsi-ben kezdett, hanem a méltán ismeretlen Bakter (esetleg Bacter?) nevű csapatban. Valami olyat mesélt anno, hogy a TSI-be úgy vették be, hogy írt azthiszem egy modlejátszót, amiről később bevallotta, hogy nem ő is írta, de akkor már ciki lett volna kirugni. :)
Magamról is valami terhelőt, 90-91 körül kezdtem el crackeket és trainereket csinálni plus/4-re, akkor még az igen találó “Én” nicknév alatt. :)
Az Abaddon-nak volt egy 64k-ja is azert, ami a 10-ik helyre futott be, meg nekem is volt egy 4k-m, ami 7-ik lett (asm95 mindez).
Meg ha mar sztorizgatunk, volt deadlinekoding mar akkor is ezerrel, de a 64k nem lett kesz azota sem, pedig akkoriban meg szokatlan stilusu, 3d flyby lett volna :)
A “Tömbselejtező” storyrol en annyit tudok, hogy a “Csinibaba” cimu Timar Peter film forgatasarol mint kellek ottmaradt ez a molino, mivel ott az utolso nagy jeleneteket szinten a Csokonai Muv. Hazban forgattak, es tudtommal Tomcat innen ihhletodott meg, es lett ez a neve az “ellenFIRG” csapatanak.
Aki jobban tudja, irja le.
http://wordpress.scene.hu/?topic=aranykopesek
Gargaj 2006.11.28, 13:51:11
d-lee azt írta, hogy …
Murphy azt írta, hogy …
Ami nem ugrik, be, hogy kinek tulajdonítható az a klasszikus mondat, hogy erre ne szavazz, mert szar!
Tomket fele Tömbselejtező… asszem.
Tevedes, ARC produkcio.
pohár: Az nem ugyanaz?
én azt nem tudhatom :)
tomcat – tarzan milyen relacio van koztuk?
elképzelhető, hogy B1B áll az ARC produkció mögött :)
Péntek van Murphy! :D
Murphy, a mostani SceneCon-t mikor írod bele a történelemkönyvbe? :)
“folytatás hamarosan”
A hamarosan már elmúlt. Követeljük a gizmókatolikusok nevében a folytatást.
folytatas????
hali,
csak most talaltam meg ezt a jo kis cikksorozatot, es ha mar az 1998-as the partyn masodik helyezett breeze c64-es demo szobakerult, gondoltam megosztom a sztorit, hogy jutott el az a demo egyaltalan a partira
ugy volt, hogy az ocsem bbt, meg bigfoot kb. az utolso masodpercig dolgoztak itt magyarorszagon azon, hogy azt a preview verziot befejezzek (meg korabbi kisebb breeze releasekbol szarmazo effekteket is raktak bele, hogy legyen benne eleg tartalom), de akkoriban meg nem sokaknal volt otthoni internet, az egesz ismeretsegi korunkbol nekem volt egyedul hozzaferesem az egyetemrol, de karacsonyi szunet leven az egyetemet bezartak, meg egyebkent is akkoriban az egesz meg messze nem ugy mukodott, hogy nyugodtan add fel a releasedet a szervezo@theparty.dk cimre, amit a nap 24 orajaban olvasnak, ugyhogy hiaba keszult el a demo preview a compo napjara, meg ott volt a problema, hogy hogyan es kinek juttatjak ki daniaba
szerencsere en akkoriban eppen korrepetaltam a bme-n egy evfolyammal alattam jaro gyereket, akinek jo kapcsolatai voltak az egyik dekanhelyettessel, es az unnepek alatt is volt allando belepoje az egyetemi epuletekbe es a laborokba, ugyhogy az aznapi korrepetalas utan eloalltam neki a zsebemben levo 3.5-os lemezzel, hogy nem tudna-e engem bevinni magaval a laborba, mert nekem nagyon surgosen ki kellene juttatnom az ezen levo anyagot daniaba. a gyerek persze egy szot sem ertett az egeszbol, scenebol, demobol, partibol, de latta hogy fontos a dolog, ugyhogy azt mondta, hogy probaljuk meg, bar elvileg az egyetemi belepo nevre szol, es nem biztos hogy engem is beengednek az epuletbe. volt is egy kis musor emiatt a portassal, aki nem nagyon akart kotelnek allni, de vegulis halistennek bejutottunk, asszem a srac halaszthatatlan egyetemi erdekekre meg a dekanhelyettes haragjara hivatkozott, ugyhogy vegul beengedtek
addigra mar kitalaltam, hogy azt fogom csinalni, hogy belepek a parti irc-csatornajara es megprobalok keresni valakit aki ott van a helyszinen. szerencsere talaltam is egy dan vagy sved sracot, akinek elmagyaraztam a helyzetet, aztan elkezdtem dcc-vel atkuldeni a demot neki. az akkori halozati sebessegeknek megfeleloen kb. felora mulva atert az anyag 97%-a, es ott megallt. b+. a dan/sved gyerek szerencsere nagyon segitokesz volt, es keresett valakit aki csinalt nekem egy ftp accountot, es oda feltoltottem, aztan megigerte hogy megkeresi a c64 szervezoket es beadja a demot. hogy aztan mi tortent pontosan a helyszinen, azt mar nem tudni, kesobb meselte valaki a #c64 csatornan, hogy allitolag mar mentek a compok, amikor valaki megjelent a lemezt lobogtatva, hogy itt van meg egy elkesett demo nevezes
szoval igy tortent. a dan/sved sracot soha tobbet nem lattam az irc-n, pedig evekig be volt allitva notifyba hogy meg tudjuk koszonni neki
udv.
a gamerek kirakasa szerintem is hiba volt, illetve a wint nehezen vette be a scenerek gyomra, igy az addig a jatekoknal is szinvonalasabb szintet kepviselo demok lepeshatranyba kerultek. 98as partyn arrol beszelgettunk, hogy lehetne a demoscenebe ujra eletet lehelni.