Cerberos: Fulled until Death
A Cerberos búcsú dentrója ’91-ből(Amiga)
A magyar scene ugyan nem tartozott az igazi elitbe, de minden platformon akadtak neves csapatok. Amigán már megalakult a Majic 12, a Cerberos és a Soc Brigade, C64-en a Chromance, a Graffity, és a Faces voltak az időszak legnagyobb nevei, de szép munkákat tett le az asztalra a Pride és a Triumwyrat is. ’91-ben már a PC scene is éledezett, a Soc Brigade tagok ezen a platformon is próbálkoztak, csakúgy, mint a Majic 12, emellett feltűnik a Twin Sector Inc., nem sokkal később pedig a plus/4-es gyökerekkel rendelkező gRiF. A plus/4 scene ekkorra szinte teljesen Magyarországra korlátozódott, a legjobbnak tartott demo-csapat ekkoriban az EVS, de játékai miatt legnépszerűbb TCFS és a ’91 közepén Amigára vándorló Muffbusters volt. Általában elmondható, hogy nagyon pezsgő volt a scene-élet, tagok jöttek-mentek, csapatok alakultak és szűntek meg. A korábban még plus/4-en működő 23 Celsius Crew elindította a Bash partysorozatot, itt volt először scene rendezvényen 500-nál több látogató. A csapat egészen 93-ig volt aktív, ekkor néhányan beléptek a norvég Frogs-ba, később a Balance rövid életű magyar szekcióját alkották. Hozzájuk köztehtő még a legelső, – és később legendássá váló – Parádi Amiga tábor is.
Absolute!: Clairvoyance (Amiga)
Rack a kor egyik legjobb pixelművésze
két csapatot is ellátott grafikával.
A demoscene ekkoriban erősen benne volt a köztudatban, több számítógépes játékmagazin tartalmazott 1-2 oldalnyi demoscene rovatot, ahol általában az elmúlt időszak legjobb demóit mutatták be, mi több, rendszeresen jelentek meg demo-effekt programozásról szóló írások is. A Commodore Világ című gamer lap évkönyvében Jean of Chromance több 10 oldalas fejezeteket írt demoscene témában.
94-re tovább erősödött a magyar scene. Már hat-hét kisebb-nagyobb partyt rendeztek, megszületett az első visszatérő partysorozat, a Cache (mely korábban Bash és In Bloom néven futott). A Diskmagscene virágzott, platformonként legalább 5 magazin jelent meg gyakori rendszerességgel. A diskmagokban keményen zajlott a kommunikáció és természetesen a flame.
Két demo, két platform, ugyanaz a code.
Exile: Vector Overdose (C64)
EVS: Infinity (plus/4)
PC-n a Majic 12 több kisebb demo mellett kiadta a Show-t, amivel megerősítették a nemzetközi elit beli pozíciójukat, a gRiF pedig a Cacthuppal megcsinálta a kor egyik legjobban designolt demóját.
C64-en a korábbi nagy nevek már nem jelentkeztek új demóval, viszont a Chorus kiadta legendás első demóját, a Revolutiont, valamint a plus/4-es EVS coderei C64-en is elkezdték megjelentetni rutinjaikat az Exile színeiben. Ez a csapat, amely később egy fúziónak induló névváltoztatáson esett át, azóta Resource label alatt ontja magából a demókat. Amigán ekkoriban az Absolute! volt a csúcson, demo fronton egyedül a Faculty tudta tartani velük a lépést.
A magyar scene, mint általában, elég belterjes volt, csak az elitből néhányan tartották a kapcsolatot más országok scenereivel. Külföldi csapat csak ritkán fordult meg a magyar partykon, és 1-2 főnél több ember az Assembly 94 előtt nem is járt még külhoni rendezvényen. A magyar indulók komoly eredményeket itt sem értek el, kivéve Petroff/Absolute!-ot, aki 4 csatornás zenében második helyezett lett. Az Assemblyn nem jött össze a dobogó, de a Vár Partyn igen, mivel nem túl elegáns módon mind a gRiF, mind a Phantom Design itt újra kiadta a demóját.
gRiF: Catchup! (PC dos)
Mivel már hajnalodott, az Assembly ’94-en
csak félig mutatták be a szervezők.
Ugyan rengeteg csatornán megjelent a demoscene, mégis akadtak olyanok, akik nem tudták, hogy itthon is létezik, mint például a Mandula tagjai, akik kiutaztak az Assemblyre, ahol meglepetésükre összefutottak egy kisbusznyi magyarral.
A hazai scene bezártságának több oka is lehetett. Leginkább talán a magyarok gyenge nyelvtudásának (hisz nem sokkal korábban még az orosz volt a szinte kizárólagos iskolában oktatott nyelv), valamint a rossz telefon-ellátottságnak, és a drága percdíjaknak volt köszönhető. Minden bizonnyal legalább ennyire számított az is, hogy ekkor már elég mozgalmas volt a magyar scene-élet, ezért egyszerűen a legtöbbeknek nem volt komoly hiányérzete, mivel itthon is bőven volt kivel tartani a kapcsolatot.
Folytatás:
A magyar demoscene története #3 – A Robbanás (95-98)
A magyar demoscene története #4 – A lecsengés (99-2002)
Az előzmények:
A magyar demoscene története #1 – A kezdetek (86-89)
“és természetesen a flame” – biztos a köcsög Amigások :D
jaj de akkor milyen jó vót :(
“nem túl elegáns módon mind a gRiF, mind a Phantom Design itt újra kiadta a demóját”
háát, nem szép igaz, de különben meg nem lett volna kompetisön :) így legalább összejött három induló.
asm94-re, illetve a catchup féle balesetre viszont én úgy emlékszem, hogy azokat a demókat nyomták ki akik a szar kontrasztú képernyőn nem látszottak… így lőtték ki a felénél a Catchup-ot meg egyébként a The Final Option-t (Phantom Dezign) is, amikor valemelyik part pasztel színekkel próbált meg operálni. persze amikor reklamálás után minden szopó soron lévő csapatnak leadták újra a demóját, akkor eleve minusszal indultak az alkotások mert végig kellett nézni mindegyiknek az elejét újra. na és ez hajnalban már tényleg fárasztó volt.
kösz a pontosítást, én eddig rosszul tudtam.
én úgy emlékszem a Cache elődje az In-Bloom party volt, vagy keverek valamit? mintha még lenne is ilyen belépőm valahol..
aboy: igen, itt bennem is voltak kavarok. próbáltam utánna olvasgatni, és arra jutottam, hogy először bash-nak hívták, egyszer in bloomnak, és utánna meg jött a cache elnevezés. Ha tévedek javítson ki valaki. Greg, Nexus…
közben beugrott ez a link: http://www.demoscene.hu/parties.php?start=30&s= azt írja ’93-ban még in-bloom, ’94-ben cache, gondolom akkor ’93 előtt lehetett bash
in bloom volt talán az első PC-Amiga kecskeméti parti, én voltam a PC-s részének a szervezője, már ami a PC-s brigádok/széna felé kommunikációt illeti. aztán köv. évben már nélkülünk csinálták meg a partit, gondolom ezért a névváltás.
egyébként a fenti linken gyorsan megnéztem még a két általam szervezett partit és a 91-es TSI parti bp-i ként van jelölve, közben Szegeden tartottuk a Ságvári gimnázium egyik termében. :) tudtommal a first ever PC only parti volt idehaza. egyébként két indulóból másodikak lettünk a saját partinkon, az győri Abaddon idegenben lenyomott minket. :) 92-ben aztán a Szegedi Graffiti Amigás bandával csináltuk meg a T.O.U.C.H. partit a Balázs Béla művházban. ott találkoztam először Plastik Angelday Józsival, a későbbi “alfa bloggerrel” :)
[ módosítva Jul. 3. 23:44 ]
Hétfő van. :D
Türelmed legyen végtelen jóuram. Még több mint hat órán keresztül hétfő van. :)
De ma már kedd van! :)
mar en is kezdek aggodni.
Vazzeg, cégben beázott az iroda, nem volt internet :(
Na akkor a pontositás kedvéért. Az InBloom részben 23 Celsius Crew rendezés volt, később a Bash1-2-3 teljesen, kiegészitve a Kecskeméti Logisokkal, és Kovács Judittal… Az egyesen volt előszőr magyar partin több mint 500 emberrel, a hármas pedig ko-szervezés volt az Absolute-tal. Az Amigások között meg kell emliteni fennt nevezett társaságot (23C), akik részben korábbi Plus 4-esekkel és C64 esekkel kiegészülve kerültek át 16 bitre és egészen 93-ig aktiv társaság volt. 93-ban feloszlott és egy kis rész alakitotta meg elöször a norvég Frogs, majd beolvadásukkal a Balance rövid életű magyardivizióját.
A 23C-nek köszönhető a legelső -és később legendássá váló -Parádi Amiga tábor is.
Nexus: kösz az infókat, be fogom szerkeszteni.
Naa, jön és okoskodik…. :))))
Szal’, nagyon tetszik a cikk Murphy, mind a 3 rész, bár én a ‘Robbanás’ időszakában már nem voltam igazán benne a dolgokban, ezért ‘felfutáshoz’ szeretnék egy két gondolatot hozzáfűzni, abból is csak a C64 scene-el kapcsolatban. Annyira meglepő olvasni, hogy felfutásnak hívják azt az időszakot, amit mi (én) a végének éltünk meg. Amikor ’93 körül az új játékok is kezdek eltünni, és a scene crack része gyakorlatilag így megszünt, rajtunk is kezdett az elmúlás hangulata eluralkodni…. Mindazonáltal, legalábbis akkor én úgy éltem meg, hogy szerinetm nem volt a magyar scene annyira belterjes. Bár lehet, hogy a mostani állapotához képest, az akkori igen is annak számit, ha mi nem is úgy éltük meg annakidején. Voltak azért szép számmal külföldi party-kon magyarok, persze, nem egy busznyi, az igaz; és azért nálunk is jártak külföldiek. Kapcsolattartással sem volt hiba, ment a swap rendesen. Én például egy remek hetet töltöttem Vector of Ethernal-nál Zwolle-ban, és ő is nálam rá egy évre. Disckmag-ok is voltak rendesen: Magyar Méhész, Fölény, meg, meg, :))) nem emlékszem a többire névlegesen, de ha átnézem otthon a floppy-jaimat még ott van az összes.
A csapatok közül szerintem nem csak a Chromance, a Graffity és mi voltunk a kiemelkedőek. A Triumwyrat és a Pride is minőségi munkákat adott ki; sőőt a Chromance szerintem az FBI Crew-s múltjának köszönhette a megbecsülést, no meg a crack-eknek….
Na jó, kifogytam a szóból, nem magyarázok tovább, köszönöm, hogy olvashattam ezt a cikket, és nagyon várom a folytatást…. :)))
hm. erdekes a plusin 92-korulig volt felfutas (91-93-ban egesz komoly partyk voltak, szeged, fehervar, varpalota- es ott voltak 64-esek is), en legalabbis ugy eltem meg es valamikor 93 vege fele kezdett szepen elvandorolni mindenki amiga es pc-fele. pl. az utolso jatek es demo releaseim is 93 decembereben jottek ki, abban az evben volt vagy 2-3 utolso demom is :)))
ps.: az egeszrol egyebkent a wolf3d es a prihistorik 2 tehetett (92-93) ;)
kesobb meg a mortal combat
aztán meg a Tekken :D :)))
clairvo: persze, igazad van. A 94 előtti időszak viszonylag óvatosan van megfogalmazva, és érezhetően sok szempontból felületesebb mint a későbbiek, jól látszik ez a fejezetek méretén is. Én 94 előtt igazából csak a plus/4 scene-t ismertem, és mind a mai napig vannak hiányosságaim. Az első fejezetekben még elég görcsösen próbáltam rövidre fogni, ezért is az ismereteim szerinti legnagyobb csapatokat írtam csak le, így maradt ki a Pride és a Triumwyrat. Mivel a későbbi fejezeteknél már képtelen voltam ezt megállni, eleve igazságtalan volt ez a srácokkal, javítottam is. Állandó problémám volt, hogy akkor most miről mennyit, de ha egyikről ennyit írok akkor másról is kell, és mivel megkeresésre készült az idő is sürgetett, de persze a magyar változatot a visszajelzések alapján igyekszem korrigálni.
No ezért is olyan a cikk bevezetője amilyen. :)
A nem angol nyelvű diskmag eleve egy olyan dolog, ami azt jelzi, hogy erős a hazai scene, és jobban tartják az otthoniakkal a kapcsolatot mind külfölddel. Külföldre járó magyarok közül, igazából a Jean és a Wax-ról tudtam, akik komolyabban eljártak.
A felfutás kérdéshez meg annyit, hogy valóban a C64 scene lecsengőben volt, (de azért még erősen kitartott 98-99-ig), de közben elérhetőek lettek a PC-k, és az egész scene-re vetítve ez bőven ellensúlyozta a fogyatkozást.
[ módosítva Jul.16. 18:02 ]
hmm, nem keves elit swapper volt itthon c64-en, ugyhogy ezen a teren szerintem sem volt hiba. amugy valoszinu mas orszagok lakoi is tobb hazaival leveleztek, mint kulfoldivel.
en is 94 korul ereztem haldoklonak a scene-t (el is csabitott az amiga, kesobb meg a pc :)) ejj, regi szep idok…
retrospektív partiriport fotókkal 91-ből:
http://konnektor.org/index.php/2008/10/az-elso-magyar-pc-demoscene-parti/
hat vegulis jobb kesobb, mint soha :) regi szep idok, sokmindent adnek, hogy meg egyszer ott lehessek, es hogy potolhassak, mert tudom, hogy kihagytam jopar dolgot.
“A csapatok közül szerintem nem csak a Chromance, a Graffity és mi voltunk a kiemelkedőek. A Triumwyrat és a Pride is minőségi munkákat adott ki; sőőt a Chromance szerintem az FBI Crew-s múltjának köszönhette a megbecsülést, no meg a crack-eknek….”
Talán ez így nem igaz, de tény a Chromance már nem tudod sok demot kiadni, többek közt azért sem, mert eléggé magamra maradtam programozással. Sok olyan félkész anyag született, nagyon ütős ötlet, amelyek a végén nem tudtak megjelenni, pont hasonló okok miatt… grafikai, zenei anyag hiányában. Meg ahogy ezt mások is észrevették, 93 körül kezdett meghalni a c64 scene, vagy csak mi úttörők éreztük magunkat kicsit kiöregedve ebből az egészből, esetleg a privát életünk szólt közbe.. nem tudom, de a Chromance tagok zöme kezdett más területek felé orientálódni.. és így a csapat hamar inaktívvá vált. Így simán lehettek később olyan magyar csapatok, akik demokészítésben termelékenyebbnek bizonyultak. Az biztos, a rengeteg crack miatt, (amiben elvitathatatlanul a Chromance dominált a magyar piacon) inkább introk kellettek, ezért inkább arra orientálódtam, jobban is tetszett akkor az a műfaj. Egyébként én, mint a Chromance egyik alapítója nem is az FBI-ból jöttem át, hanem az akkor párhuzamosan futó kevésbé ismert csapatból, a Soldiers-ből. (Majd később pár ottani csapattársam is csatlakozott, ami végül a Soldiers halálhoz is vezetett.)
Üdv. Alex