„A legjobban azt szeretem ebben a művészetben az Amigán, hogy olyan mint az én munkáim.“
Andy Warhol (1928-1987):
Egy művész és Amigája
Beszélgetés művészetről és az Amigáról Andy Warhol-lal
Készítette: Guy Wright és Glenn Suokko
Warhol Studios, New York City. Az előtérben mindenki kezet ráz. Menedzserek, producerek, műkereskedők, és a tömeg hátterében Andy Warhol. Kicsi ember fekete farmerben, sportcipőben széles rózsaszín szemüvegben, fehér hajjal. Kezeket ráz halk „Hi“-vel, aztán eltűnik valahol a hatalmas épületben, miközben minket kettesével visznek le egy nagyon kicsi liftben a második vagy harmadik emeletre, egy ebédlő terembe. A terem meg van töltve az Interview magazin embereivel, művészeti kritikusokkal, barátokkal, menedzserekkel és velünk (Glenn Suokko, az AmigaWorld művészeti vezetője és jómagam), és másokkal. Mindenki beszélget, bort isznak, ülnek és esznek mintha parancsszóra cselekednének. Andy is csatlakozik, ül és eszik az asztal távoli végén. Rövid válaszokat ad az asztalnál ülők kérdéseire.
Megkérdezem az Interview egy szerkesztőjét hogy milyen kérdést tegyek fel Andy-nek. „Van valami amiről szívesen beszél?“
„Ez nehéz kérdés,“ válaszolja. „Andy nem ad interjúkat“. Örülök hogy Ő a kiadó (az Interview-é), mert így soha nem kell vele interjút készítenem. Nem tudom mit kérdeznék tőle A menedzserét kellene megkérdezned.“
Korábban feltettem ugyanezt a kérdést Jeff-nek, a Commodore egy mérnökének, aki több hétig együtt dolgozott Andyvel az új MTV-videóján. „Nem tudom.“ mondta Jeff. „Ő nem beszél sokat. Egyáltalán nem beszél. Amennyire én tudom egyáltalán nem ad interjúkat. Ti srácok, igazán szerencsések vagytok hogy kaptok egy interjút tőle.“
Végül megkérdeztem a Commodore exec-et, aki az interjút készítette elő. „Lehet hogy nekem kellene feltennem a kérdéseket“ mondja, „Andy nem beszél sokat, és nem tudom hogy fog menni az egész.“
A fotósunk megérkezik és Glenn felmegy a videó stúdióba hogy segítsen beállítani a fényeket. Az ebédnek vége és én követem Andy-t fel a lépcsőn. „Szóval nem adsz interjúkat?“ „Nem“ mondja Andy és megint eltűnik. Nagyszerű.
A videó stúdióban, ahol az MTV videót rakták össze, vannak székek, felszerelés-rackok, monitorok, videószerkesztő deckek, kamerák, fények és két Amiga. Egy pár festmény is van. Egy 4×4 méretű Dolly Parton portré, egy illusztrált boxzsák, dolgok.
Vince Freemont, az Andy Warhol´s T.V. producere mindenkit leültet és megnézzük Andy Warhol 15 perces MTV videóját. Az Amigán készült részekre külön rámutat. Feliratok és speciális effektek. Andy is bejött nézni.
Mikor vége, az emberek vagy elmennek, vagy mozognak vagy ülve maradnak. Egy videókamera egy digitalizálón keresztül az egyik amigához van csatlakoztatva. Andy ez előtt a gép előtt ül. A fényeket állítják be. A kamera be van kapcsolva. A program be van töltve. A fotósunk non-stop lövi a fotókat. Egy automata felhúzós kamerát használ, így olyan gyorsan tud klikkelni, amilyen gyorsan csak fókuszálni tud. Gyorsan körbejár a helységben, egyik filmet a másik után használja el. Senki sem tudja hogy ki kívánatos itt lenni és ki nem. Az emberek vándorolnak, ülnek, beszélgetnek. A mérnök kábeleket dugdos, ír a billentyűzeten, mozgatja az egeret, klikkel, beállításokat változtat.
Andy Warhol ül az Amiga előtt, amely már aktív.
A kép, amit a kamera lát az Amigába töltődik majd a képernyőre Először csak színek ugrálnak és interferencia van. A kamera semmire nem néz, majd a mérnök a Dolly Parton portréra (mely egy videókazettákkal telerakott racknak van dőlve) irányítja a kamerát.
Az egész nem akar elkezdődni Néhány helyen videofelvevők vannak bekapcsolva. Máshol a program működik Körülöttünk klikk, klikk, klikk.. hallatszik a fotósunk 35mm-es kamerájából. Andy elkezd játszani az egérrel, a színek képernyőn minden mozdulattal és klikkel változnak. Elámul a kamera-fény-program-egér-ember által okozott effekteken.
Miközben az interjú elkezdésére vártunk, már el is elkezdődött Inkább mint egy beszélgetés, mintsem interjú. Andy a számítógép képpel játszik, emberek jönnek be, mennek ki. Sokan tesznek fel kérdéseket, még Andy is. A fotós a helység minden lehetséges szögéből fotóz. A mérnök a felszerelést állítja be folyamatosan. Az emberek nem csinálnak semmit, csak nézik a képernyőt amint a színek változnak, ahogy a kamerát vagy a fényeket mozgatják, vagy ahogy Andy valami mást próbál ki.
A Dolly Parton festmény először szürkeárnyalatokkal jelenik meg, majd az eredeti színeket elektronikus Amiga színekkel helyettesítik.
Interjú Andy Warhollal, aki nem ad interjúkat- egy művész az Amiga indulásakor, egy művész már jóval az Amigák előtt Több mint 4000 (!) videó készítésében vett részt, életének része az MTV, a rock, filmek, emberek és dolgok, mint az Amiga számítógépek.
Glenn: Mikor csináltad ezt a képet Dollyról?
Andy: Múlt héten.
Glenn: Hmmm. Nézd azt a színt.
Andy: Nagyszerű lenne ezt a színt belerakni. Óhm igen. Szóval kérdéseket szeretnétek feltenni?
GSW (GuyWright): Miről szeretnél beszélni?
Andy: Óh, nem tudom.
Glenn: Ez a legnagyszerűbb dolog a szeletelt kenyér óta?
Andy: Óh igen. Ez az.
Glenn: Hogyan látod ezt a munkát? Hogyan mutatnád meg a nagyközönségnek amit az Amigán készítesz?
Andy: Hát kinyomtathatjuk. Ha lenne egy nyomtatónk itt, kinyomtathatnám.
GSW: Kinyomtatva adnád ki inkább vagy lemezen?
Andy: Hát, egy barátom, Jean Michel Basquiat a Xerox géphez megy és az összes festményét Xeroxon nyomtatja ki. Szóval ha lenne itt egy nyomtatónk, kinyomtathatnám és aláírnám mint másolatot. De azt hiszem, ha a nyomtatók nagyobbak lennének, pl. 20 x 30-as vagy 30 x 40-es, az igazán nagyszerű lenne.
GSW: Szóval nincs ezzel problémád hogy amit a gépen csinálsz, pixelröl pixelre lemásolható?
Andy: Hát ezek feltételezhetően pontosan másolhatók, úgyhogy…
GSW: De csak egy maghatározott darabszámon belül.
Andy: Bármikor megállítható, bármely számnál…
[Közben a fotós kamerája csak klikkel, klikkel, miközben emberek mozognak a szobában és Andy az egeret nyomkodja]
Glenn: El tudod képzelni hogy egyszer monitorok lesznek a múzeumok falaiba sülyesztve?
Andy: Ilyesmit már csinálnak. A Palladiumnak két nagy négyzetes TV-szettje fut állandóan
25-50 szettel mindkét oldalon. Még nem csináltak művészetet eddig, de nagyszerű lenne.
GSW: Mint a Limelight a TV sorral a falban?
Andy: Igen, de a Private Eyes is egy videó-bár. [Glennnek:] Voltál már ott?
Glenn: Nem.
Andy: Azt mondják nagyon jó. Ha van egy videód és egy partin be akarod mutatni,
megteheted. Ez nem egy táncos hely, csak egy videó-bár.
GSW: Gondolod hogy ez lehetne a múzeumok új hulláma?
Andy: Hát igen, mikor ezen dolgoztam a Lincoln Centerben [az Amiga indulásakor], az olyan volt mint egy múzeum, ott volt párezer ember és én a színpadon dolgoztam vele. Olyan mint egy múzeum, mert bemutathatod a munkáidat.
GSW: Határotzott idejű instant múzeum.
Andy: Igen.
GSW: Ez nem egy ideiglenes művészet?
Andy: Jack [Haeger, a Commodore-Amiga művészeti és grafikai vezetöje], akivel együtt dolgoztam, ecsetként használja festményhez. [Amigát]
GSW: Szeretsz dolgozni vele?
Andy: Szeretek.
GSW: Fogsz venni egyet?
Andy: Hát már van kettő, úgyhogy most nyomtatót fogunk venni.
GSW: Magas minőségű nyomtatóról beszélsz?
Andy: Hát indulaskor volt nekik egy nagy [a kezével egy 4 x 4 négyzetet mutat]. Az nagyon jó volt. Nagyon szép.
[Emberek vándorolnak a szobán keresztül. Bezsélgetés van a háttérben. A mérnök kábeleket igazít. A fotós filmet tölt, fotóz, mozog. A kép az Amigán vibrál a fény változásával és ahogy az emberek a kamera előtt elmennek. A mérnök befejezte a kábelek igazítását egyenlőre, most a kamera szögét változtatja.]
Glenn: Testzik a mozgás.
Andy: Hát ez nem… óóóh [ahogy a mérnök a kamerát mozgatja, elektromos színkavalkádot küld az Amiga képernyőjére]… ez általában állókép. Azt hiszem be van kapcsolva a színfuttatás. Óh, ez megállítja. Óh igen, így jobb.
[A kép lenyugszik egy elmosott karmazsinvörös polarizált Dolly Parton festménnyé, görbén eldőlve egy adag videófelszerelés mögött]
GSW: Inkább videó-orientáltnak vagy számítógép-orientáltnak látod ezt?
Andy: Szerintem minden… bárki használhatja.
GSW: Szerinted a személyes művészet felemelkedik?
Andy: Igen, az is. [A karmazsinvörös mályvából narancssárgára és fusiára változik ahogy Andy mozgatja az egeret és klikkel]. Én mindenkinek beszélek a gépről, de még nem voltak képesek venni egyet.
Glenn: Látták már a művész barátaid, amiket csináltál?
Andy: Voltak itt néhányan és az emberek olvasták az újságokban amit a kezdetben csináltunk.
Glenn: Milyen véleményük van a barátaidnak a számítógépes művészetről általában?
Andy: Tetszik nekik. Használták a Xerox-t és alig várják hogy használhassák ezt. Sokan csinálják Xerox-szal. Megcsinálod, aztán elviszed az anyagot a Xerox üzletbe és lemásolod. Jean Michel Basquiat is Xerox-ot használ, úgyhogy ha kinyomtathatná a saját gépén, akkor azt használná.
Glenn: Jean Michel volt az a művész, aki veled dolgozott ezen? [Az illusztrált boxzsákon]
Andy: Igen.
GSW: Azért szereted a gépet, mert ilyen gyors?
Andy: Igen. Ez nagyszerű. Gyors és minden.
GSW: Mit gondolsz milyen hatással lesz a tömeges művészetre ellentétben a magas művészettel?
Andy: A tömeges művészet magas művészet.
GSW: Gondolod hogy ez a művészeket inspirálni fogja? Gondolod hogy ez megindítja az embereket hogy használják a művészet különböző komponenseit, mint zene, videó, stb…?
Andy: Ez a legjobb része az egésznek. Azthiszem igen… Egy művész mindent csinálhat vele. Filmet csinálhat vele, mindennel: zenével, hanggal, művészettel… mindennel.
Glenn: Csináltál már valamit a gép zenei képességeivel?
Andy: Még nem. Először a művészeti részét próbáljuk tanulni. [Újabb színcsere a digitalizált Dolly festményen. Ahol eddig piros volt, most kék-fekete, ahol eddig pink, most sárga-zöld]. Óh ez nagyszerű.
GSW: Szerinted van a számítógépnek korlátozó hatása?
Andy: Nem, nincs.
GSW: Korlátlan?
Andy: Igen. [Andy folyamatosan a színek változtatásával van elfoglalva az Amiga képernyőjén. A Dolly Parton portré szín-animált minden egér mozdulattal és klikkel.]
Ha lenne egy nyomtatónk most, akkor kinyomtathatnám és elküldhetném Dolly Partonnak az összes színvariánsban. Ez egy csomó munkát spórolna meg nekünk.
Glenn: Ő már látta a portrét?
Andy: Nem. Most fogjuk kiküldeni. Ez nagyszerű lenne mert csinálhatnám zöldben és más színekkel.
Exec: Úgy mint a Deborah Harry cuccal csináltad?
Andy: Igen
[Az Amiga indulásakor a Blondie együttes énekese, Deborah Harry pózolt a videókamera előtt Mint egyszerű fekete-fehér frame le volt merevítve, amit egy rajzprogramba töltöttek ahol Andy színekkel töltötte meg, vonalakat rajzolt rá,… és 10 perc alatt kész volt, ami egy stúdióban hetekbe telt volna]
GSW: Mennyi időt töltöttél az Amigával?
Andy: Csak azt a pár hetet amíg Jack [Haeger] itt volt. A végső programra várunk. Akkor újra szükségünk lesz Jackre pár hétre. Felfedezett már Jack bármi új technikát?
Exec: Biztosan, mert az új programnak sok új képessége van.
Andy: Mik azok? Mik jöttek hozzá az utóbbi hónapokban?
Exec: Magam nem láttam. Mindenki a saját kis részén dolgozik a kirakóból. De mikor legutóbb találkoztam Jackkel, kérdezte hogy mikor jön vissza ide. Úgyhogy tudom, hogy szeretne jönni vissza.
[A program egy újabb opcióját aktiválták és a színek a spektrum minden színében futnak maguktól, fény és szín strobe effekttel.]
Andy: Óh, igen. Ez őrült. Óh, idenézz.
GSW: Van valami ami nem tetszik az Amigában?
Andy: Nem, nem. Szeretem a gépet. Át fogom vinni az én helyemre a saját stúdiómba. Ott meg tudom csinálni a színeket. Nagyszerű lesz és ha tudunk szerezni egy nyomtatót, kinyomtatom ezt a portrét 4 különböző szíbnen és elküldöm Dollynak.
GSW: Fő eszközként használod?
Andy: Óh, igen. Ez egy csomó időt fog megspórolni. Nem tudnám megcsinálni ezeket a portrékat egyszerre. Csak kiveszem a színeket, amiket szeretnék és lecserélem.
Glenn: Gondolod hogy lesz ennek hatása az eredeti Andy Warhol értékére?
Andy: Nem, ez csak egy szkeccs lesz. Nevezzük szkeccsnek.
GSW: Láttál már ilyen alkotásokat jogokkal?
Andy: Óh, igen. Steven Sprouse majdnem minden alkotását így csinálta. Azt hiszem az utolsó képét a bolygókkal meg ilyesmivel is így csinálta. Csodálatos dolgok.
Glenn: Kiküldenéd a másolatokat mint befejezett munkákat?
Andy: Már így csináljuk. Miután megcsináltam ezeket és Steven látta őket, mutatott nekem párat a saját dolgaiból és azok nagyszerűek.
GSW: Az a csodálatos hogy játszhatsz az összes színkombinációval, egy kombinációt lementhetsz képként, kinyomtathatod és aztán eldöntheted melyik kombináció mutat a legjobban.
Andy: Lehet fel kéne hoznom a képeket és kipróbálni a színvariációkat rajtuk. Kell tudjunk szerezni egy nyomtatót, ha egy kicsit is.
Exec: Azt hiszem ,van egy nagyobb nyomtatónk.
Andy: Milyen nagy?
Exec: 8 x 11
Andy: Tényleg? Kipróbálhatjuk ezen a héten?
Exec: A következő héten.
Andy: OK. Kipróbáljam ezen a képen a különböző színeket?
Jeff: Persze.
Andy: [Guy-nak:] Te használhatod őket a cikkedben. Megmutathatod hogyan tudom változtatni a képet. Jövőhét melyik napján? Jövőhét elején?
Exec: Itt vannak. Csak fel kell hozni egyet.
Andy: Óh, OK.
[Még több beállítás a kamerán és a Dolly festményen. A fotós kezd lassulni, de még mindig klikk..klikk jön a kamerájából.]
GSW: Mik azok a dolgok amiket a legjobban szeretsz csinálni az Amigával?
Andy: Azért szeretem, mert úgy néz ki mint az én munkám.
GSW: Milyen érzéseid vannak azzal kapcsolatban hogy bárki munkálya úgy fog kinézni mint a te munkád?
Andy: De nem olyanok. Mutattál más művészek munkáit nekem az újságban [Amiga World]. Azok úgy néznek ki, mint a munkák, amiket én is kezdtem csinálni. Azt gondolom hogy pl. egy lakberendező is használhatja, ha pl. be akarja mutatni, hogy hogyan nézne ki valaki apartmanja kékben vagy fehérben… ezt olyan egyszerűen megcsinálhatnák. Megváltoztatni egy széket vagy egy színt.
GSW: Ajánlanád az Amigát „tradicionális“ felhasználóknak?
Andy: A gyerekek az Interwiev magazinnál máris el akarják lopni. De még nem adtuk oda nekik. [Andy Warhol az Interview kiadója, amelynek az irodái pár emelettel lejjebb találhatóak.]
Glenn: Gondolod hogy használnál Amigán generált képeket az újságban?
Andy: Óh, igen. Ez egy nagyon jó dolog lenne a borítóinkhoz.
GSW: Szoktál játszani számítógépjátékokkal?
Andy: Nem vagyok elég gyors.
GSW: Vannak lassabbbak is. Interaktiv-fiction. Elektronikus novellák.
Andy: Óh tényleg? [Exec-nek:] Kapnak a reklámügynökségek gépeket?
Exec: Ütemezve van.
Andy: Óh, nagyszerű.
GSW: Milyen az egeret használni ecset helyett?
Andy: Azt hittem lesz egy fényceruzám itt…
GSW: Az egeret nehézkesnek érzed?
Andy: Igen, ez egérrel nehéz. Miért nincs itt egy fényceruza?
Exec: Kurta dolgozik az egyiken most és azt hittem itt lesz mostanra, de…
Andy: Egy ceruza ugyanúgy működik Úgy értem lehet egy négyzetes ceruza is. Le kellene nyomnod a golyót itt [az egér sarkával mutatja], különbözőképpen tartva. Ha lenne egy golyó a hegyén, különbözőképpen tarthatnád.
GSW: Egy golyós mutató egér.
Jeff: Amin mi dolgozunk annak még kábele sincs.
Andy: Úgy érted olyan mint egy ceruza?
Jeff: Igen.
Andy: Óh milyen csodálatos. Azzal sokmindent lehet csinálni. Végigmenni egy képen meg ilyeneket.
GSW: Ilyennel [egér] úgy érzed hogy nincs benne a kezed a munkádban?
Andy: Nem. Nem. Jó dolog hogy nincs benne a kezem. Nem tudom. Vannak akik azt mondják hogy a műanyag-festés rossz neked. Tényleg rossz?
Glenn: Csinálnál önarcképet?
Andy: Persze.
[A videókamerát Andyra irányítják és az arca megjelenik az Amiga képernyőjén Andyval a monitoron és Andy a számítógép előtt Dollyval a háttérben – kísértés egy fotósnak]
Fotós: Előre tudnál dőlni? Szeretném ha te és Dolly egyszerre lennétek benne. [Andy előre dől] Nagyon jó. OK, köszönöm.
Glenn: Dolly Parton feljött hozzád megcsinálni a portrét?
Andy: A Madonna-esküvőn csináltam.
[Vissza az önarcképhez. A mérnök színeket állítgat, szürkeárnyalatokat, szinteket, míg Andy elégedett.]
Andy: Ezt itt [egy fekete-fehér képre mutat magáról]!
Jeff: Tetszik?
Andy: Ahha [Már dolgozik is az arcának a színezésén]. Istenem, nem mókás?
GSW: Mit adnál hozzá az Amigához?
Andy: Az egyetlen a ceruza [fényceruza].
GSW: Mi lenne ha a képernyőn dolgoznál egy érintőképernyőn?
Andy: Hát az nagyon jó lenne. A ceruzával is jó, mert berakhatsz egy színt meg ilyen dolgokat, de egy éles ponttal a vonalakat egyszerűbben rajzolhatod.
GSW: Csináltál valaha valamit ezelőtt számítógépen?
Andy: Nem, ez az első alkalom.
GSW: Miért nem használtál ezelőtt számítógépeket?
Andy: Óh, nem tudom. MIT hívott úgy 10 évvel ezelőtt, de sosem mentem fel, lehet hogy hiba volt.
GSW: Sosem gondoltad, hogy eléggé érdekes lenne?
Andy: Nem, gondoltam, csak hát ez annyival előrehaladottabb, mint a többi. Szerintem mindenki ezzel kezdte, az összes srác a kollégiumokban, akik Kaliforniába mentek. Nem ők a feltalálók?
GSW: Gondolod hogy a számítógépek egyre nagyobb szerepet fognak játszani a művészetben?
Andy: Igen. Fognak, a graffiti művészet után. Ha a gép elég gyors lesz.
GSW: Kedveled a graffiti művészetet?
Andy: Óh, igen, kedvelem. Azt gondolom hogy szörnyen jó.
[Andy elmerül az önarcképben. Színeket tesz bele, vonalakat, mezőket tölt fel, megváltoztat ezt-azt. Mozgatja az egeret és klikkel, klikkel de a szemeit nem veszi le a képernyőről Az emberek folytatják a vándorlást. Néhányan kimennek, néhányan bejönnek, a legtöbben az Amiga képernyőjét bámulják, ahogy a digitalizált fekete-fehér Warhol kép egy színes önarcképpé változik. Egy Warhol festmény-Warhol eredeti. Ahogy Andy Warhol egy Amigán egy Andy Warhol képet fest, amin Andy Warhol egy Amiga előtt ül, túl zavaros követni. Vince Freemont az Andy Warhol´s TV producere bejön és velünk együtt bámul.]
Vince: Akarsz légkondicionálót?
Jeff: Kikapcsoltam a ventillátor miatt.
Vince: Mi lenne, ha kinyitnánk az ajtót?
Jeff: Jó, köszönöm.
Vince: [Kilép a tetőre] Szeretem ezeket a tetőablakokat.
Andy: [Felemelkedik egy pillanatra, hogy kinézzen. A részben kiszínezett arcképe egy eddig nem látott monitoron látszik.] Olyanok mintha party asztalok lennének.
Vince: Ezek a tetőablakok nemsoká be fognak törni.
Andy: Tényleg? [Kilép] Megint?
Vince: Az emberek a többi épületből dolgokat dobnak rá, és amióta rossz súlyú üveget használnak, tendenciát mutatnak a törésre.
Andy: Rég nem láttam a hátsó részt.
Vince: OK. Mindenki menjen ki és csináljunk 5 perc szünetet.
[Andy visszatért és az önarckép kész lett. Az emberek kimentek. Nekünk is mennünk kellett. Mások interjúja jön. Mások…]
– 1986 február –
Andy Warhol elhunyt 1987 februárjában, New Yorkban.
forrás: http://www.amigahistory.co.uk
Fordította: dolf
Andy Warhol TV:
Mindjárt elolvasom a cikket, de az rögtön felmerült bennem, hogy vajon a művészi installáció része-e a duplázott videó?
Biztos csak hiba, valamiért meg sem jelentek eredetileg a videók…
Dolf, te egyébként Warhol rajongó vagy, vagy csak az Amiga miatt tetszett meg ez az interjú?
http://www.theverge.com/2014/4/24/5646554/andy-warhols-lost-amiga-computer-art-photo-essay