Egy hete jelent meg a Kickstarter nevű oldalon egy merőben új hozzáállást képviselő játékkonzol, az OUYA. Itt nem a csúcskategóriás hardver, és nem is a gigaköltségvetésű játékok lesznek a főszerepben, viszont a lehető legnyitottabbak a hobbifejlesztők felé, sőt minden opensource, és a konzol hackelését is kifejezetten támogatják. Nem lesz adathordozó, így kiskereskedelmi játékforgalmazás se, mindent a hivatalos Store-ból tölthetnek le a felhasználók, és a minden játék kötelezően a free to play üzeti modellt fogja támogatni, a játékosok majd akkor fizetnek csak érte, ha többet akarnak egy pár pályás demónál.
Az OUYA a Kickstarter eddigi legsikeresebb projectjének bizonyult, ezidáig már több mint 4.8 millió USD támogatást gyűjtöttek össze. Tehát a lelkesedés igen nagynak tűnik, és ha hozzávesszük, hogy a konzol jövő márciusban mindössze 99 USD áron kerül majd forgalomba, akár hatalmas siker is lehet.
A gép Specifikációja:
– Tegra 3 quad-core processzor
– 1GB RAM
– 8GB belső flash memória
– HDMI
– WiFi 802.11 b/g/n
– Bluetooth LE 4.0
– USB 2.0
– Wireless kontroller a klasszikus DualShock típusú leosztással és egy touchpaddal kiegészítve.
– Android 4.0 oprendszer
Láthatólag inkább egy jelenlegi jobb tablet specifikációja ez mint egy következő generációs játékkonzolé, de kicsit belegondolva, egy ilyen hardverre egy Xbox 360-as játék portolása sem egy lehetetlen feladat. A készítők persze leginkább a kisebb fejlesztőkre számítanak, ezért is van a kontrolleren egy touchpad, megkönnyítve a mobilfejlesztők dolgát.
Ha a projekt valóban sikeres lesz, akkor a C64 (na jó, az Amiga) után végre újra lesz egy egységes, TV-re köthető, sok háztartásban megtalálható, és kifejezetten a hobbi fejlesztéseket támogató egység. Magyarán az ideális demoplatform.
A projekt mögött igen nagy nevek állnak, és a Kickstarter becslése szerint a támogatások valahol 11 millióig fognak felfutni, viszont a projekt további anyagi hátteréről egyelőre nincs információnk. Mivel egy játékkonzol bevezetése ennél azért sokkal több pénzbe szokott kerülni, a kérdés már csak az, hogy az internet lelkes geektársadalma és az igen baráti ár elég lesz-e a sikerhez.
Te írnál rá demót?
Amikor külföldi oldalakon még csak az Ouyás hír fejlécét olvastam, már ásítottam, hogy “Na még egy tegrahármas drojid…”. És telitalálat.
A idealis demoplatform az amire sok demo keszul. Pont.
Konzultáltam gémer oldalról ezzel a cuccal meg a koncepcióval kapcsolatban öcsémmel…
Az ő véleménye, hogy a hardware gyártást csak veszteségesen lehet megvalósítani, ahogy a nagyok teszik – pl PS3 800 USD előállítani 300 USD a boltban. A játékok tartják életben az egész ipart. (persze így is minden gyártó veszteséges éveket zár – a Nintendo-nak asszem ez volt az első ilyen mondjuk) De ezek az iTunes meg XBLA és Steam rovására szeretnék az indie-ket összefogni egy helyre, amikor alig tudják így is eladni a játékaikat – és most egy helyre lennének összezárva.
A hardver hack meg programozás oldalról meg az a vélemény, hogy ki akarna ilyet csinálni már? Magadnak fogsz játékokat írni? Mi tudjuk, hogy ez nem egészen így van, de az igaz, hogy az ő tőkéjük nem elég túl sok OUYA előállítására. És ha a játékokból nem lesz lóvé, akkor miből tartják fenn a szervereket?
Miután megbeszéltük a dolgokat elolvastunk 3 random – persze gémer szemszögből írt – cikket az interneten. Mind a 3 egyértelműen temetésre ítélte az egész koncepciót.
Az én véleményem pontokon megegyezik, de még hozzátenném, hogy miért ülnél le egy tablettel a TV elé játszani? Egyébként örülnék neki ha bejönne a dolog a demoscene-ben.
RawBits: jó ilyen számokkal dobálózni, de érdemes előtte átgondolni is…
800-300= 500 USD veszteség minden gépen? (egyébként már 250 a standard ár…)
Számoljunk normál 3rd party címekkel, 60 usd-s ár mellett Sony felé megy 30%, tehát 18 USD.
500 / 18 = 27.778
Tehát minden géphez el kell adni 28 játékot, hogy a Sony már minimálisan a pénzénél legyen? Szerintem érdemes jobban utána nézni ezeknek az adatoknak. :)
Egyébként érdemes megnézni, hogy milyen pénzgyárak nőtek ki a freemium/paymium világban, nagyon nem 2005 van…
Az Ouyasok nem a nagyokkal mennek szembe, hanem piaci rést keresnek… Szerintem kifejezetten ügyesen, a kérdés, hogy tudnak-e majd eredeti címeket felmutatni nem csak iPhone/iPad/Android/Live Arcade portok jönnek, mert akkor mint játékkonzol bukó lesz…
De MediaCenternek még így is ideális lesz az ára miatt. :)
Egyébként Androidos… az Xbox360 meg Windowsos… Kb hasonló szinten fogod érezni…
Murphy: Azt kiemelem megint, hogy öcsém véleménye, ami gondolom a rengeteg hardcore gamer netes portálokon olvasott cikkek alapján állt össze. Azért írtam le, mert kíváncsi vagyok más véleményekre is.
Túlzottan nem érdekelnek az adatok, elég rosszul informált vagyok a játékiparban ilyen téren. Viszont az egyik cikk amit olvastunk, ha tényleg igazi, akkor vannak gondok. A cikk írója hiába kereste meg őket kérdésekkel, mindenre kitérő választ adtak, mire valahonnan összeszedett egy állítólag a fejlesztő csapatból kilépett játékfejlesztőt és ő nyilatkozta, hogy még semmi sincs kész az egészből és ilyen dolgok amivel dobálóznak, hogy Minecraft az kamu, mert a Mojang ugyan hajlana rád, de csak ha fogy a konzol rendesen…
De tényleg nem tudom, hogy lehet-e hinni mindenféle interneten olvasott cikknek… :D
Közben megtaláltam a 2 cikket, ez a Penny Arcade-es amiről beszéltem:
http://penny-arcade.com/report/editorial-article/the-reality-of-the-ouya-console-doesnt-match-the-hype-why-you-should-be-ske
Meg itt a másik is, akit érdekel:
http://www.eurogamer.net/articles/2012-07-14-saturday-soapbox-the-trouble-with-ouya
Mind a kettőt egy moderátor linkelte kommentben a Gamer365 oldalán:
http://www.gamer365.hu/show-article.php?id=17499&news
Murphy: Elég kemény veszteségeket kellett a Sonynak benyelni a PS3 miatt. Bele is rokkantak… Meg a fejlesztők is, de ez más tészta. ;)
Az elején 300$ vesztesége volt minden gépen.
http://www.gamasutra.com/view/news/11740/iSuppli_PS3_Sold_At_300_Loss_On_Hardware_Components.php
És még 2009 végén is minuszban volt. Legalábbis az iSuppli szerint.
http://www.gamasutra.com/view/news/26498/iSuppli_PS3_Rapidly_Approaching_Profitability_As_Costs_Decline.php
Nap: igazad van, de ez a Sony részéről nem egy üzletileg megtervezett tudatos és megfontolt lépés volt ez, hanem a folyamatos lúzerkedéseik sorozatának eredménye. Az X360 egy éve a piacon volt, egyszerűen ki kellett hozni a gépet bármi áron. Egy kis csíkszélességgel gyártott egységnél a kezdeti időben a fő probléma a nagy gyártási hibaszázalék (nem véletlenül derült ki, hogy a 8 SPU valójában csak 7 biztos ami biztos alapon), de ez viszonylag gyorsan normalizálódni szokott, és nem véletlen az sem, hogy egy évvel a megjelenés után kidobtak mindent ami mozdítható volt a gépből, a PS2 GPU-tól kezdve az USB portokon át, kvázi minden csavart amitől még PS3 marad.
Egyébként vannak erről statisztikák, hogy a legelső gépekhez 6-10, a végefelé eladott gépekhez már csak 1-3 játék fogy, így ebből viszonylag jól becsülhető, hogy mit tud egy gép kitermelni bevételként, de persze sok tényezős a dolog pl. a HW kiegészítőkön igen magas a haszon és idővel a gép árát csökkenteni kell… (a számok hasból mentek, most épp nem találtam egy ide vonatkozó cikket sem.)
rawbits: nyilvánvaló, hogy nagyon sok kérdőjel van a OUYA működőképessége körül, ez a cikkben is szerepel, ezért is a PS3 részre reagáltam, elsősorban.