A tavasz a természet és a demoscenerek ébredését is elősegíti. Szerencsére visszatérő partikból nincs hiány, így TRENCIN/HORNA SUCA-ban az idei Forever XIII is megrendezésre került. Aki nem tudná ez egy 8 bit-es találkozó, ahol a nálunk favorizált Commodore gépek mellett ZX Spectrum, Atari és Amstrad gépek is képviselik magukat. (Aki „ilyent szeret” szerencsére kis hazánkban is magáévá teheti az érzést az Árok Party-n).
Idén talán kevesebb „álleejtő” produkció volt, de azért elmondható, hogy a különböző gépekre kiadott grafikák elég erős mezőnyt képviseltek. Magyarországot Poison és Leon képviselte. Előbbi Zx Spectrumon és is Atarin alkotott egy képet, utóbbi pedig a szokásos C64-es platformon reklámozta készülő játékát a 4 emelet-et. (Nagyon igényes hires felbontású kalandjáték lesz, majd meglátjátok.)
Személyes kedvencem Carrion fli képe ami nagyon jól sikerült. Meglovagolja az aktuális vámpíros trendet, de ezúttal nem a szokványos szemszögből. Spektrumon nem erőltették az extrém felbontásokat, minden kép szabványos, így minden grafikus egyenlő eséllyel indult.
Az esemény Csdb oldala itt található, a hivatalos oldal pedig erre.
Az eredmények és a kedvencek pedig nálunk, most itt.
Atari graphic compo
1 ZELENY DRAK – factor6
2 MEET YOU AT AROK – poison/singular crew
3 NIGHTFIGHT – wow
4 THUNDER – wow
5 IN THE NIGHT – krupkaj
ZX Spectrum graphic compo
1 CREATOR – cvm/zeroteam
2 DEADLOCK – prof4d
3 RED CHIEF – dimidrol
4 COME CLOSER – poison/singular crew
5 KOLEJE – factor6/hooy program/ay-r 369
6 FURIOUZ NEIGHTBOOR – sand[mayhem]
6 SA – wizard/delirium
8 FANTASTIC WORLD – trixs
8 CHEERED TOO SOON – lcd
10 INCIDENT AT HORNA SUCA – zombi2/nl
11 POMSTA SILENEHO ATARITY – tornado/ci5
12 FAMILY – loner
13 POTVORA – nairam
14 T800 FEAT – slip
Commodore 64 graphics compo
1 VAMPIRES? OH I BAKE THEM IN THE OVEN! – Carrion
2 ADONIS – Sebaloz
3 ICE CUBE – Joodas
4 MOGUL – JSL
5 WAR – Questor/Albion Crew
6 THE FLIGHT – Cobra
7 4 FLOORS – Leon
MEET YOU AT AROK – poison/singular crew
COME CLOSER – poison/singular crew
KOLEJE – factor6/hooy program/ay-r
INCIDENT AT HORNA SUCA – zombi2/nl
Poison: jók lettek a képeid, bizarr érzés lehet, mikor a haj csillanására neonkéket tud csak használni az ember. :)
Elképesztő, hogy C64 milyen szinteket ver a többi gép grafikai lehetőségeire… Pedig sehol sincs a plus/4 121 szinéhez képest. :)
A sötét kéket pixel grafikával megáldott játékokban általában a fekete sötét mivoltának a kiemelésére használják. Ettől persze lehet, hogy Poison csillantott vele. :D
Bitfellas Artcitiyben pedig véleményezni, értékelni is lehet a grafikákat:
http://artcity.bitfellas.org/index.php?a=search&text=forever%2C2012&type=tag
Az nekem a bajom h mar nemtom kovetni h melyik platform mit tud.
Spectrum egyszerű: mint a c64 hires mód, 8×8-as blockok mindössze 2 színnel, alapból 8 szín, ilyen tipikus csúnya coder colorok, de van valami opció 15 színre ezek feles fényerejű megfelelőjével. Valamivel kisebb felbontás 256×192.
Atarit pontosan én sem tudom, ott mindenféle softwares módokkal mennek a kavarások. Artcityn tök jó lenne géptípusonként egy leírás, meg detailesebb specifikáció a képnél. (pl. FLI c64-nél stb…)
BRIGHT-tal lehetett a színek fényes veriójára kapcsolni:
blue, red, magenta, green, cyan, yellow, white, black (a feketének nincs világos változata, azért csak 15 szín van)
minden karakteren belül egy háttér színt és egy rajzoló színt “ink” lehetett választani.
(és villogtatni is lehet”flash”, de az grafikánál nem érdekes)
ha jól emlékszem akkor a 256*176 területre lehetett alapból rajzolni (basic utasítások: plot-tal pontot rak ki, illetve “kurzort” pozicionál, draw vonalat húz az utolsó pozícióból, circle kört rajzol)
Murphy: a dolgon nem segit hogy a cikkben omlesztve vannak a kepek – nyilvan ott van felette h melyik kep melyik compoban indult, meg sacc latszik is rajta, de sajnos igy is elegge relativan tudom csak ertekelni oket.
Az első 2 db atari, utána 7 db ZX SPectrum, majd a végén 4 db C64. Remélem segített.
Spectrum: Ezt egész jól leírta Murphy. 256×192, 2 szín / 8×8. 8×8-as részek félfényerőre kapcsolhatóak. Win/Linux/Mac konverter: SevenuP.
Atari XL/XE: Több üzemmódja van, a leghasználhatóbb egy karakteres mód. Ekkor a felbontás 160×192 – 176×240 pixel, 5 szín / rasztersor (!!!) egy kötött 256 színt tartalmazó palettáról. Az 5 szín nem használható kötetlenül: 3 szín rád van bízva, viszont 8 pixelenként meg kell adnod, hogy a 4. vagy az 5. színt akarod abban a 8 pixelben használni. Ha ez nem elég, akkor lehet fölé még sprite-okat pakolni. A palettája a Spectrumhoz hasonlóan nagyon szaturált, nehéz rajta jó színeket összevadászni. Aki próbálkozni szeretne vele, az a Graph2Font nevű konverterrel/editorral próbálkozhat.
Grass: koszi, mondom, a compokbol kineztem, a megjegyzes inkabb arra vonatkozott hogy ha szet lett volna ugy szedve h “compo neve, kep, kep, kep, compo neve, kep, kep”, akkor nem kellett volna szkrollozgatni :)
Thx, Poison, végre megértettem, hogy az Atari képek hogy készülnek. Így már az is érthető, hogy miért használnak időnként rasztersoronként váltott vonalakkal ditheringet…
A jelek szerint akkor plus/4-re lehet kb a legszebb képeket rajzolni a 8 bites gépek közül. :)
Gargaj: hát eddig ebben a struktúrában írogattam a cikkeket, de legközelebb úgy lesz, ahogy kéred. :)
Grass, ez az eddigi cikkekben is problemassa tette a grafikak ertekeleset SZVSZ, csak eddig senki nem tette szova. :)
Illetve az is segitene a dolgon szerintem, ha a kepalairasban ott lenne az is hogy melyik compo hanyadik helyezett (bar ez lehet hogy kisse redundanssa tenne mar a ciket, nem tudom).
Edhellon: hát azért nem sok party van ahol ennyire szétszedik a mezőnyt. Az, hogy valami oldschool vagy modern gépeken van szerintem egyértelmű. De ha ennyire szájbarágósan kell prezentálni, akkor részemről rendben.