A logó a wikipedia aktuális beírása szerint: egy cég, szervezet vagy szolgáltatás egyedi, jól felismerhető, azonosításra szolgáló jele. A logó elsődleges célja a megkülönböztetés, az egyértelmű jelölés megkönnyítve a tájékozódást a piac szereplői között.
Stílusa: fontos, hogy a logo stílusa megfeleljen a választott célközönség által igényeltnek.
A scenén belül nem ilyen “karakteres” elkülönítés a lényege. Sokkal inkább a művészi önkifejezés eszköze. Logónak nevezzük egy csapatnév “kiírását” illetve, produkciója nevének grafikus megjelenítését. Gyakorlatilag csak 1-2 logót nevezhetünk a szó valódi jelentése szerinti logónak: MELON, FAIRLIGHT, CREST, TBL, BOOZE DESIGNS, CONSPIRACY és a TRIAD egy-egy emblémája az ami ma is használatos. Az összes többi rajz csak egy-egy produkcióhoz készült „termék”. A logókészítőkre sok tényező hatott, a graffity-ktől kezdve, a régi dekoratőr könyvek betűlistáin keresztül, a filmek főcímein át szinte minden. Egy agyonképzett tipográfus valószínüleg sírva menekülne egy-egy felirat betűcsúfításai elől, de pont ez az ami egyedivé, a miénké teszi ezt a műfajt. De nézzük hogyan fejlődött a logókészítés.
Az első logók
A korai 80-as évek elején csupán karakteres kiírásról beszélhetünk a crackintrok-ban. Az esetek nagy részében a csapatoknak 3 betűs rövidítése volt, amit igyekeztek minél nagyobb méretben kiírni a képernyőre. Kevés színnel, sprite-ok alkalmazásával. Mivel coder készítette a feliratot programból és nem grafikus, ezért nagyon kezdetlegesek voltak. De abban az időben ez elég is volt.
Az első mai szemmel is logónak titulálható kezdeményezések a grafikus programok megjelenésével párhuzamosan alakultak ki. Commodore 64-en kezdetben a 16 színű paletta 4 színének alkalmazásával (Ultrafont), vagy később a teljes multicolor 16 színű logók (Art Studio, Koala Painter, Amica Paint) készültek. Egyre többen kezdtek rajzolgatni, és a coderek mellett megjelentek az első grafikusok is.
Price – Ikari
Mace – Chrome
Klasszikus logók
Az Amiga megjelenésével (1987) a grafikusok eddig elképzelhetetlen lehetőségeket kaptak kézhez. 32-64 használható szín a 4096 színű palettából (8 bit), nagy felbontás (Leggyakoribb 320×256 PAL), valamint minden mai, modern grafikus program ősapja az: Electronic Arts Deluxe Paint-je. Valamint ez első otthoni 3D szoftverek (Imagine, Truespace, Real 3D, Lightwave stb.) nagy hatással voltak a gfxman-okra. Ekkor keletkeztek ez első olyan logo-k amiben a betűket nem síkban hanem 3D-ben rajzolták meg a grafikusok. PC-n jellemzően csak a Dpaint2 és az Autodesk Animator jöhetett szóba az alkotáshoz.
Facet – Anarchy
Angeldawn – Fairlight
Eswat – Jetset
Mack – Melon
Cougar – Sanity
Rack/Majic 12 – Ray of Hope 2
Peachy – TRSI
256 színű korszak
A legszebb és legjobb logókat az Amiga AGA chipsetjének, és a PC SVGA felbontásának köszönhetjük. 1994-től 97-ig a 3D-s gyorsítókártyák megjelenése, elterjedése előtti időszakban alkottak a legnagyobb nevek maradandót: Lazur, Made, Fame, Ra, Cougar, Angeldawn. Legyakrabban még mindig a Dpaint V-el készültek, de trónkövetelőként megjelenet Amigára a Brilliance, és PC-re a GFX2. Ugyanakkor az új formák, és az időközben kifejlesztett (FLI, AFLI, stb.) grafikus módoknak köszönhetően Commodre 64-en is hasonló stílusú és minőségű rajzok születtek.
Cougar – Roots
Dzordan – Mystic
Lazur – Nah Kolor
Lazur – Nah Kolor
Cyclone
Ra – NooN
Lazur – TRSI
Unreal – Iris
Niko – Oxygene
Valsary – Lepsi
Lord Red – Malakai
Photoshop betörése
Ahogy a gépek erősödtek, és a scene is el-PC-sedett az etalonnak számító Photoshop és vele a 24bit-es színmélységű rajzok megjelenése okozott sokkot. Szerintem ezt a mai napig nem heverte ki a scene. Gyakorlatilag olyan higulás lett grafikus fronton, ami még ma is érzékelhető. (Hasonlítsuk csak össze egy 1996-os és a 2006-os gfx compo helyezettjeit.) Nagyon kevés jó logó születik a szó scene szempontjából klasszikus értelmében. Azt is inkább az „öregek” követik el. Sajnos jellemező a Truetype fontok alapként történő használata.
Critikill – Farbrausch
Critikill – Old’s cool
Lazur – Acme
Mantra – Addict
Mime – Abstract Party 2001
Opal
Saffron – Contour
Visualice – Traction 2002
Xenusion
A Rebels csapat logogyűjteménye, egyfajta történelmi visszatekintés:
itt
a newschool arcok kozul Kenet a legdurvabb :
http://kenet.deviantart.com/gallery/
és Alien^PDX se rossz
[ módosítva Apr.22. 06:12 ]
Jó és érdekes cikk lett :-)