☰ Menu

Scene.hu

Magyar demoscene portál – grafikusok, zenészek, programozók alkotói közössége

Grafikus lehetőségek 8 bites gépeken

Posted by Grass on 2011-03-17, 06:33

}piesiu-wonderlandkicsi.png

Ahogy mondani szokták vannak dolgok amik „kiverik a biztosítékot”. Ezt most konkrétan Piesiu követte el a Busodore-on kiadott Wonderland című plus 4 DFLI képével. Nagy volt a megrökönyödés, hogy a kis pluszi ilyenekre képes, pedig ha jobban utánajárunk nem kellett volna ennyire meglepődni. Vannak még lehetőségek azok részére akik ebben a 8 bites világban szeretnének alkotni. Különösen most, hisz rengeteg megoldás van az esetleges gépi korlátokat kikerülni és crossplatform eszközök segítségével mégis maradandót készíteni. Persze az ős pixelezők ezt a tevékenységet biztosan elítélik, de ha már vannak tool-ok, akkor lehet őket használni is. Kedvcsinálónak szeretnék bemutatni egypár alternatív lehetőséget és rajzot melyek bár 8 bitnél maradnak, de túlmutathatnak a C64-en. Szeretném megjegyezni, hogy divattá vált, hogy a grafikusok “átjárnak” egy-egy kép erejéig a platformok között, probára téve a maguk és a gépek korlátait.

vagas.png

ZX Spectrum. Klasszikus gép, mely nálunk is közkedvelt volt a 80-as években. A hazai demoscene nem volt jelentős rá, tőlünk keletebbre viszont legalább olyan, ha nem nagyobb tisztelet övezi mint a „jó öreget”. Palettáját a teletext rendszerből örökölte, így nem igazán grafikusbarát a rendszer. Szerencsére az új grafikus módoknak köszönhetően a megszokott 8+8 szín mellett akár 225 szín is a rendelkezésre áll. A multiArtist nevű alkalmazást is előszeretettel használja minden spectrumos alkotó, kihasználva a lényegesen több lehetőséget, mint amit az alap rendszer nyújt. (Persze az igazsághoz hozzátartozik, hogy ebben az esetben azért eléggé vibrál a kép eredeti vason, az interlace nagyon erős használata miatt.)

paracels-adventurer12.png
Paracels – Adventurer

riskej-Scener's_Gallery.png
Riskey – Scener’s Gallery 

rom-dark_apprehensions.gif
r0m – Dark Apprehensions

tmk-Do_you_like_spheres.gif
TmK – Do You Like Spheres?

Amstrad CPC. 1984-es megjelenésével egy későbbi versenyző. Elsősorban francia és német nyelvterületen terjedt el. Grafikus lehetőségei kiemelkedőek voltak a maga idejében. Multi módban (160*200) 27 szín állt lehetőségre az alkotáshoz (egyszerre max 16.), viszont hires módban (320*200) 4 színt lehetett használni. Overscan módban nagyobb a rajzolható felület. Ezt Made rajzain is nagyon szépen lehet prezentálni. Amiga szintű dolgokat csinált, egy jóval gyengébb vason. Amstrad-os rajz elkészítéséhez grafx2-őt használhatjuk, a gép palettájával. Konverzióhoz pedig ConvImgCPC a megfelelő eszköz.

beb-sweet_old_loading.png
Beb – Sweet old loading

made-gozo.png
Made – Gozo

made-logo_rebels_cat_1.png
Made – Rebels logo

rsx+tish-wacko_jacko.png
Rsx+Tish – Wacko Jacko

Atari 800 XL. 160×192 felbontásban készülnek a legjobb képek. A paletta 128 színű, viszont pixelsoronként maximum 4 szín használható. Rajzolni a Graph2font nevű alkalmazást ajánlják. A nevéből is látszik Atarin a rajzolás karakteres képernyőn zajlik, annak minden korlátjával együtt. Személyes kedvencem Ooz és Piesiu.

ooz-elfi_atari.png
Ooz – Elfi Atari

piesiu_dinner.png
Piesiu – Dinner

ripek_depth_of_the_sea.png
Ripek – Depth of the Sea

ripek_Ryek_aka_Sniff.png
Ripek – Ryek aka Sniff

Plus 4. Sokak új kedvence lehet. 128 szín. Felbontások a Commodore 64-hez hasonlóan. Rajzolni Csabos GfxEdit-jével vagy Abcug Pixelshop-jával lehet. De a legkönnyebb út itt is a grafx2 és a plus 4 paletta. Varga István plus4emu-jában pedig van egy nagyon könnyen konfigurálható konverter, mely prg-t tud menteni. Piesiu is ezt az utat választotta. Régi oldschool grafikus kedvenc Unreal, de szeretjük Luca-t és és Jedit is.

jedi-plussycat.gif
Jedi – Plussycat

luca-Oldschool.gif
Luca – OldSchool

piesiu-wonderland.png
Piesiu – Wonderland

unreal-global-chaos-1.png
Unreal – Global Chaos

MSX. Az eredeti MSX 1 16 színnel dolgozik, 256*192 pixeles képernyőn. MSX 2-őn 256*212-es méretben 8 bites színmélységben 256 szín van, de akár 512*512-ben rajzolhatunk 4 színnel. Az online elérhető MSX Screen Conversor pedig jól használható a grafx2-es alkotásaink valódivá tételéhez. Elég kevesen dolgoznak erre, azt is inkább alkalomszerűen. Ez talán egy kicsit meg is látszik a rajzok minőségén.

almighy-god_a-las-puertas-del-infierno.png
Almighty God – A las puertas del infierno

guantxip-conquista-de-sacsayhuaman.png
Guantxip – Conquista de Sacsayhuaman

mermaid-turban.png
Mermaid – Turban

Skurwy-Thus_Have_I_Heard.png
Skurwy – Thus Have I Heard

Categories: Grafika | Tags

11 Responses so far.

  1. avatar pohar says:

    Jó cikk, köszi!

  2. avatar Murphy says:

    Teletext paletta, grafikus képernyő hiánya… Ezek milyen bizar dolgok már. :) Innentől duplán becsülöm az Ataris grafikusokat.

  3. avatar Edhellon says:

    Remek, hianypotlo cikk, koszonet erte!

  4. avatar Csio says:

    A cikk Pompás lett, mint a Busófőr :)

  5. avatar slyspy says:

    Plus4-en nem csak 121 szín van? :)

  6. avatar Murphy says:

    128 szín van, de ebből csak 121 különböző. :D

  7. avatar Edhellon says:

    De viszont a feketebol van 8 kulonbozo arnyalatu is! :)

  8. avatar Bery says:

    Érdekes írás, tetszett.

    Nekem, mint buta PC-snek (ex TVC-snek, ha már 8 bit) a C-64-es lehetőségek is érdekesek lettek volna.

  9. avatar Caiwan says:

    Egyik ismerősöm készít egy ilyen tileset alapú jump and run (vagy mi a rendes neve ezeknek a játékoknak) motort, és hozzá szerkesztőt. Ez nem lenne érdekes egymagába, de mivel ő egy oldschool arc, ezért az engine részét oldshcool gépekre fogja megírni/optimalizálni.

    Ami lényeg, hogy a szerkesztőjét úgy alakítja ki, hogy támogasson különböző gépek grafikus módjait (mint profilok) és ezzel lehetőség legyen pályaszerkesztő mellett mint rajzprogramot is használni. Sajnos mivel szabad ideje nem sok van, ezért eltart egy darabig mire megcsinálja.

    Csak így eszembe jutott a sok rajzról.

  10. avatar Oswald says:

    az atarin igen nagy szopás kihozni valami szépet. 160x200ban 4 szín van soronként (de tud overscant is!) na most azért használnak karakterkészletet mert ott a karakterkód 7. bitjével lehet ugy másik színre váltani a fix 4 közül az egyiket. Cserébe csak 128 karakter van egy karakterkészletben ami játékokhoz elég karcsú :) Amivel még trükköznek az természetesen soronként színváltás + a primitív spriteokkal (4db 8 pixel széles, 2x és 4x X stretchet tudnak) még lehet nagy nehezen átszínezni dolgokat. ez kb úgy működik mint ha alákapcsolnál még egy bitmapet mint amigán (jay miner tervezte ezt a gfx chipet is!). de marha korlátozott hogy milyen színek jöhetnek ki.

    ebbe rajzolni bármit is 5x nagyobb szopás mint a legidiótább c64es szoftformat.

  11. avatar Murphy says:

    Huhh, ha van eszük átjön plus/4-re minden ataris grafikus. :)

Leave a Reply

You must be logged in to post a comment.

Ugrás a lap tetejére Ugrás a lap aljára