Mivel év végén mindenhol menő dolog 2010 legjeit összeszedni, évet értékelni, visszaemlékezni, összefoglalni, ezért én sem szeretném kihagyni. Áttekintve a 2010-es termést, egyértelműen megállapítható, hogy igen jó éve volt a demoscene-nek, úgyhogy szószaporítás helyett következzenek a 2010-es év legnagyobb visszhangot kiváltó demói a Pouet kommentjei alapján, fordított időrendi sorrendben.
A többhónapos demoinség után rögtön elsőnek itt van a néhány napja rilízelt Magellan a Farbrauschtól. A demo igazán felvillanyozóan hatott a scenerekre, és várhatóan az igazi hype majd csak ezután fog következni. Addig is tekintsük meg a demót, ami klasszikus szkifis környezetbe helyezett fizikai effektekről és egy mandelbulb kisbolygóról szól.
A következő produkció a MF Real a Kewlerstől. Ez a demo még szeptemberben készült, amikorra már valamelyeset elcsitultak az Assembly hullámai, úgyhogy mindenki várt már egy jobb demót. A MF Real pont jókor jött. Van benne particle, vicces zene, Beethoven meg panorámafotó.
A Finally Inside a Stilltől rendelkezik bizonyos előzményekkel, ugyanis a 2009-es Breakpointon már volt egy félkész verzió belőle, amit a készítők Ill név alatt adtak be, de nem aratott különösebb sikert. A kész verzió viszont egy igen különleges hangulatú és igen látványos posztapokaliptikus szomorkodás a világ sorsa felett, legalábbis azt hiszem.
Ceasefire (all falls down..) a CNCD és a Fairlight közös demója, amiben Smash particle-effektje viszi a prímet, nem meglepő módon, hiszen senki nem gondolhatta, hogy a breakpointos siker után egy ilyen eredeti effektről nem fog még egy bőrt lehúzni. Azért újításként van egy kis tűzeffekt is. Mindezt fájdalmasan szenvedő Thom Yorke-ra emlékeztető ének kíséri. És ebben a demóban is elpusztul a világ.
Navis már ki tudja mióta hype-olta készülő demóját, még blogot is vezetett a készüléséről. Nem csoda, hogy mindenki nagy izgalommal várta az Assemblyre beharangozott demót, a Happiness is Around the Bendet. Az biztos, hogy a shadereffektek soha nem látott orgiáját vonultatja fel a produkció, de az is biztos, hogy ezzel sikerült túlzásba is esni, mivel olyan szintű giccs lett a demóból, amit még nem tapasztalt a demoscene. Külön vita kerekedett a zenéje kapcsán is, ami bár kompozíció szempontjából teljesen rendben van, ugyanakkor technikai szempontból messze elmarad a demo többi részétől.
A 2:20 az idén igencsak produktív Farbrausch másik emlékezetes alkotása, ami elvontságával és lassúságával igencsak megosztotta a demoscene-t. Ami biztos, hogy vannak benne nagyon látványos jelenetek, ugyanakkor valóban próbára teszi az ember türelmét a majdnem 14 perces hosszával és az álomszerű, szkifi-thrillerbe illő képi világgal, amit még az is tetéz, hogy aláfestésként zene helyett csak egy atmoszférikus ambient zajfolyamot hallhatunk.
A demoscene közössége nagyon örült a Hajubb YouShould c. demójának, ami egyébként az Evoke party invitációja is, arról nem is beszélve, hogy ez a demo nevezhető a legendás csapat remélhetőleg nem átmeneti visszatérésének jópár év szünet után. A demo stílusában erősen idézi a 90-es évek végét: tele van 2D grafikával, meg van benne scene poetry is, és persze dnb zene.
Az utolsó Breakpoint utoljára bemutatott alkotása a Rove, ami szintén a Farbrausch demója. Ezúttal egy technikailag hibátlan és végletekig polírozott fantasy világban zajló flyby-t alkotott a német csapat, ami minden szempontból tökéletesen egyben van, de valahogy személyszerint nem éreztem azt az erőt és eredetiséget benne, mint a többi Farbrausch demóban. Ettől még vannak benne igazán látványos és emlékezetes megoldások, amit a scenerek nagyra is értékeltek.
Az Agenda Circling Forth szintén a Fairlight és a CNCD közös munkája és véleményem szerint az év legnagyobb dobása a demoscene-ben. Smash már a 2009-es Main partyn bemutatta meglehetősen durva particle-effektjét, de igazán ebből a demóból derült ki, mit lehet kihozni a technikából. A demo lényege, hogy nincsenek benne polygonok csak részecskék (particle-k vagy sprite-ok, kinek mi tetszik) és ezek rajzolják ki az objecteket. Ez persze iszonyatosan gépigényes dolog, ezért nem baj, ha van otthon egy erőmű a demo futtatásához. Mindezeken felül a zene is nagyon hangulatos, szerintem a legjobb demo-zene volt az idén, kár hogy kiderült róla, hogy egy Socrates szám remixe.
Időrendben végére maradt a Wir Sind Einstein. Kicsit kínos saját produkcióról írni, de ha egyszer a pouet-s értékelések alapján megfelel a cikk címében felállított kritériumnak, igazán nem hagyhatom ki, meg ugye kell az egófényezés is. A demóról iagzából annyit érdemes tudni, hogy a Golden Path által megkezdett úton halad tovább, szintén Addictban készült és ez lett belőle:
Categories: Vegyes |
ceasefire-t neztem meg eloszor…hat ezek a keprangatasok baromi idegesitoek…
ez vicces, mert csomóan mondják ezt, nekem meg fel se tűnt addig.
cncd-s re gondolok… viszont ez a Magellan meg bejon..:)
jaja, en is azt mondom, hogy nekem alig lepi at az ingerkuszobom az a glics.
Farbrausch-éknál mitől függ az fr-xxx számozás? Kezdem nem érteni a dolgot…
Akkor adják a számot, amikor elkezdik, nem amikor kiadják.
Ahh so… Így már érthetőbb a dolog egy kicsivel…
egyertelmuen still a best nalam. utana magellan meg haujobb.
a 2 flt demot tönkreteszi a zene (egyikben a rip tenye, a masikban meg csak szimplan szar).
teo: attól, hogy rip a zene, még nem lesz rosszabb.
Nem lehetne magyarul irni azt hogy “leghype-oltabb” ?!
sly: nálam ront az összképen :) bár a kompok alatt nyilván nem tudtam, szoval elsö benyomás tényleg letaglozott.
thomas^sd: hogyan szeretnéd?
SLyspy: Magyarul :)
Jó de mi magyarul a hype?
“legajnározottabb”
Nem tetszik annyira, de jobb ötletem nincs.
Gargaj Koszi :)
legfelkapottabb
egyebkent a breakpointos elude demonak is itt lenne a helye…
A hype-nak szerintem van egy kis negatív jelentése is, amit a legfelkapottabb nem ad vissza. Az Elude demo is lesz egy masik cikkben. Ja és Amiiigaaaaaa!
Szerintem a hypeolt jobb volt modern nyelvújítóként esetleg leírhattad volna fonetikusan is. :)
Murphy: Kicsit giccsnek tunt a hype ,mint pl a like gomb.
Teo: Igy van Elude nak is ott a helye!
Legjobban hypozott.
Boldogulj evet…
leg trendibb :)) demoi…de utalom ezt a szot..
Cncd & Fairlight – Ceasefire (All Falls Down): örök kedvenc marad, ha demókról van szó.
Smash, a Fairlight oszlopos tagja, talán most a leginkább kísérletező és határokat feszegető kóder a demoscene-en. Évente több elképesztő demóval lep meg minket. Szeresssük :)
:)
Még előző hozzászólásomat kiegészítve (szándékosan nem módosítva írom) a Bunderbuss is csodálatos…szép és egyben látványos, amolyan nyugodtságot sugárzó demo. S nekik több ilyen is van, talán ezért tartom a Fairlightot a legkedvesebbnek. Én ezeket a jellegű demókat szeretem.
Hát pedig a Fairlight stílusa csak az utóbbi időben lett ilyen.
Igen, s én főleg a frisseket ismerem. Nagyon új vagyok még.