Most kezdődő sorozatunkban a 7. Scene.org Awards (azaz “a demoscene oszkárja”) jelöléseit mutatjuk be, rögtön szubjektíven értékelve is azokat néhány mondatban. Természetesen a leírtak a szerző privát véleményét, és nem a scene.hu hivatalos álláspontját képviselik :).
A mai első részben a 4k intrókat tekintjük át; a véletlenszerűen idetévedők kedvéért, ezek tehát 4096 byte-ba (olvasd: elképesztően szűk helyre) belezsúfolt multimédia animációk. A továbbiakhoz klikk.
Viszonylag könnyű dolgom van ezzel a kategóriával, nem kell “savanyú a szőlő” stílusban fikáznom a zsűri sznobériáját és inkompetenciáját, hiszen 2008 egészen kiemelkedő termést hozott 4k intrók terén. A 4k kategória látványos felívelése az utóbbi években több tényező együttes hatásának köszönhető: A videókártyák és processzorok egyre erősebbek, korábban nem elérhető technikai megoldások ma már realtime futnak; a tömörítők (főleg az alábbiak közül 3 produkcióhoz is köthető Mentor/TBC és Blueberry/Loonies nevéhez fűződő crinkler) egyre jobbak; egy erős 4k-t megírni jelentősen kevesebb munka, mint egy erős 64k-t (amely méretkategória a haldoklás jeleit mutatja); a 4k programozók menet közben megtanultak szoftszintiket írni :); és végül a csapatok egymást is motiválják, egyre magasabbra helyezve a lécet.
A 6 jelöltből szerintem az alábbi első három bármelyike megérdemelné a díjat, bár a fogadóirodák a Texas-t és az Atriumot hozzák nagyobb odds-szal; e kettő közül megjósolhatatlan a leendő nyertes.
Texas / Keyboarders (NVScene 2008, első helyezett)
Kezdjük rögtön az igazán áll-leejtős Texas című alkotással. Ennek az intrónak a legnagyobb erőssége az atmoszféra, amit a látványvilág, a vágások és a “zene” együttesen hoz létre. Ettől egészen filmszerű lesz a dolog, amit az alábbi videón is megtekinthetünk. Muszáj szót ejtenünk azonban a csúnya technikai részletekről is: Az intro csak Vistán fut, részben mert geometry shadereket használ; de nem utolsósorban mert egy, a Vistához mellékelt free-jazz nótából van “összeollózva” a zene, ami mindenképpen megkérdőjelezhető megoldás. Viszont a végeredmény annyira meggyőző, hogy most az egyszer még ezt is elnézzük.
Atrium / TBC & Loonies (Breakpoint 2008, első helyezett)
A másik nagy esélyes, a dán 4k-mesterek műhelyéből. Bár az indítás nem túl fantáziadús, hamar beindul a produkció, és utána már csak keresgeti az állát a néző. Külön kiemelendő a zene, mely önmagában is könnyedén helyt áll. Szomorú történelmi mellékszál, hogy az egyik készítő, Lemmus, időközben öngyilkos lett.
receptor / TBC (NVScene 2008, második helyezett)
Az én szememben a fentiekkel egyenértékű, de a konkurenciát elnézve nem fogadnék rá nagyobb összegben. A soundtracket itt is kiemelném, nagyon szépen szólnak a hangszerek. 4k intrókra nem igazán jellemző, hogy több különböző part is van; azonban a különbség csak látszólagos, elvileg mindegyik effektet ugyanaz a (videókártyán futó) kód hozza létre.
hypnoise, part1 / Quite
Ez szokatlan stílusú intro a chipyxa#6 music compo reklámjának készült. A magam részéről örömmel látom, hogy a mindenkori zsűri egy produkció erejéig levetkőzte sznobériáját, és egy “nem kommersz” alkotást is beválogatott. Ez kérem pszichedélia, és nem a finomkodós fajtájából! Nekem nagyon tetszenek a kialakuló véletlen mintázatok. Epilepsziában szenvedőknek nem ajánlott.
Nucleophile / Portal Process & TBC (Assembly 2008, első helyezett)
Hatásvadász intro, azonban kóder szemmel nem tudok elsiklani afölött, hogy egyszerű mint a bot. A tükör-sakktáblát kissé durva megoldásnak érzem, mégha személy szerint magam is elkövettem már hasonlót :). Nem egy kategória a fenti triumvirátussal, de a jelölés azért érthető.
kindercrasher / Rgba (Inspire 2008, első helyezett)
Technikailag az előzőhöz hasonló elv alapján (a kulcsszó a “screenspace”) működő effekt, bonyolultabb árnyalással (SSAO), ám annak minden hatásvadász megoldása nélkül. Őszintén, fogalmam sincs hogy ez mit keres a jelöltek között. Se a zenét, se a vizuált nem érzem meggyőzőnek, szerintem ez egy teljesen átlagos 4k. Lehetett volna ehelyett mondjuk a Fairlight Assembly-s intrója (video itt), vagy az NVScene erős mezőnyéből valamelyik hasraütéssel kiválasztva; de kis túlzással akár még a SceneCon-on indult 4k-ing Dancer is…
Azt tudom esetleg elképzelni, hogy ez a jelölés egyfajta “kárpótlás” Iq-nak, aki többek között igen kiváló 4k grafikákkal gazdagította az évet, azonban ilyen kategória nincs… No de ez a szál mélyre vezetne a Scene.org Awards politikai vonatkozásaiban, aminek kitárgyalására nem feltétlenül ez a legjobb fórum.
Megemlítendő hazai érdekeltség még, bár jelölve nem lett (feltehetően az összhatás hiánya miatt), Archee technikailag kiváló 4k intrói: a Breakpointon második h4vok (video itt) és különösképpen az NVScene-en harmadik Photon Race 2 (video itt).
A Billentyűzeteseket méltánytalanul nem jelölték!
A klaviatúrásokra gondolsz? :)
No erről eszembe is jutott egy nagyszerű találós kérdés:
Milyen domb van a billentyűzet mellett?
Klavia-túrás.
Ez nem az a blog. ;)
Az Invoke is félig hazai érdekeltség mivel gargajzene/szinti :)
na de az invoke hol 4k? ittal, zoom? :)
Igen, de nemlényeges :)
A másik postba kellett volna írnom :)
2001 után jöttek a demo szintű 64k, most meg a 64k színvonalú 4k intrók. Azt gondolom, a scene semmiképp nem halott :) És ennek örülünk, miközben valóban folyton a padlón koppan az álunk.
haaaaat :)
a 3d gyorsitas, majd a shaderek jelentosen csokentettek a kulonbseget, de azert az elott is voltak remek introk amik a maguk idejeben az akkori demo standarddal vetekedtek :)
fr08: 2000 / heaven7: 2000 / ptct: 2000 / discloned: 1999 / bakkslide: 1999 / g-cube: 1999 / hplus: 1998 / stash: 1997 / jizz: 1997 / deesbab: 1996 / paper: 1996 / detour: 1995 / drift: 1995 …
a kerdes inkabb az hogy Texas vagy Atrium? :)
texas :D
Bács-kiskun.
marmint baranya ? :)