☰ Menu

Scene.hu

Magyar demoscene portál – grafikusok, zenészek, programozók alkotói közössége

st2_graffity_tn.png„Magyar demoscene.” Hogyan indult? Miken ment keresztül? Mik voltak a fontosabb állomások? Hogyan jutottunk el a jelenig? Egy 5 részes cikksorozatban, több ismert scener emlékeire támaszkodva megpróbálom összefoglalni a fontosabb eseményeket. Az írás nem akar se teljes körű, se végtelenül objektív lenni, előfordulhat, hogy bizonyos kérdésekben nem ért majd vele egyet mindenki. Lehetnek pontatlanságok, hiányosságok, szívesen látok minden megjegyzést és helyesbítést a hozzászólásoknál. A cikk a Zine megkeresésére készült, angolul a diskmag soron következő számban olvashatjátok.

 

 

st2_cerberos_filled_until_death_tn.png
Cerberos: Fulled until Death
A Cerberos búcsú dentrója ’91-ből(Amiga)

A magyar scene ugyan nem tartozott az igazi elitbe, de minden platformon akadtak neves csapatok. Amigán már megalakult a Majic 12, a Cerberos és a Soc Brigade, C64-en a Chromance, a Graffity, és a Faces voltak az időszak legnagyobb nevei, de szép munkákat tett le az asztalra a Pride és a Triumwyrat is. ’91-ben már a PC scene is éledezett, a Soc Brigade tagok ezen a platformon is próbálkoztak, csakúgy, mint a Majic 12, emellett feltűnik a Twin Sector Inc., nem sokkal később pedig a plus/4-es gyökerekkel rendelkező gRiF. A plus/4 scene ekkorra szinte teljesen Magyarországra korlátozódott, a legjobbnak tartott demo-csapat ekkoriban az EVS, de játékai miatt legnépszerűbb TCFS és a ’91 közepén Amigára vándorló Muffbusters volt. Általában elmondható, hogy nagyon pezsgő volt a scene-élet, tagok jöttek-mentek, csapatok alakultak és szűntek meg. A korábban még plus/4-en működő 23 Celsius Crew elindította a Bash partysorozatot, itt volt először scene rendezvényen 500-nál több látogató. A csapat egészen 93-ig volt aktív, ekkor néhányan beléptek a norvég Frogs-ba, később a Balance rövid életű magyar szekcióját alkották. Hozzájuk köztehtő még a legelső, – és később legendássá váló – Parádi Amiga tábor is.

st2_faces.jpg
http://scene.hu/e107_images/st2_abs_clairvo.png
Absolute!: Clairvoyance (Amiga)
Rack a kor egyik legjobb pixelművésze
két csapatot is ellátott grafikával.

A demoscene ekkoriban erősen benne volt a köztudatban, több számítógépes játékmagazin tartalmazott 1-2 oldalnyi demoscene rovatot, ahol általában az elmúlt időszak legjobb demóit mutatták be, mi több, rendszeresen jelentek meg demo-effekt programozásról szóló írások is. A Commodore Világ című gamer lap évkönyvében Jean of Chromance több 10 oldalas fejezeteket írt demoscene témában.
94-re tovább erősödött a magyar scene. Már hat-hét kisebb-nagyobb partyt rendeztek, megszületett az első visszatérő partysorozat, a Cache (mely korábban Bash és In Bloom néven futott). A Diskmagscene virágzott, platformonként legalább 5 magazin jelent meg gyakori rendszerességgel. A diskmagokban keményen zajlott a kommunikáció és természetesen a flame.

http://scene.hu/e107_images/st2_vo_infinity_tn.png
Két demo, két platform, ugyanaz a code.
Exile: Vector Overdose (C64)
EVS: Infinity (plus/4)

PC-n a Majic 12 több kisebb demo mellett kiadta a Show-t, amivel megerősítették a nemzetközi elit beli pozíciójukat, a gRiF pedig a Cacthuppal megcsinálta a kor egyik legjobban designolt demóját.
C64-en a korábbi nagy nevek már nem jelentkeztek új demóval, viszont a Chorus kiadta legendás első demóját, a Revolutiont, valamint a plus/4-es EVS coderei C64-en is elkezdték megjelentetni rutinjaikat az Exile színeiben. Ez a csapat, amely később egy fúziónak induló névváltoztatáson esett át, azóta Resource label alatt ontja magából a demókat. Amigán ekkoriban az Absolute! volt a csúcson, demo fronton egyedül a Faculty tudta tartani velük a lépést.

A magyar scene, mint általában, elég belterjes volt, csak az elitből néhányan tartották a kapcsolatot más országok scenereivel. Külföldi csapat csak ritkán fordult meg a magyar partykon, és 1-2 főnél több ember az Assembly 94 előtt nem is járt még külhoni rendezvényen. A magyar indulók komoly eredményeket itt sem értek el, kivéve Petroff/Absolute!-ot, aki 4 csatornás zenében második helyezett lett. Az Assemblyn nem jött össze a dobogó, de a Vár Partyn igen, mivel nem túl elegáns módon mind a gRiF, mind a Phantom Design itt újra kiadta a demóját.

http://scene.hu/e107_images/st2_catchup_grif_tn.png
gRiF: Catchup! (PC dos)
Mivel már hajnalodott, az Assembly ’94-en
csak félig mutatták be a szervezők.

Ugyan rengeteg csatornán megjelent a demoscene, mégis akadtak olyanok, akik nem tudták, hogy itthon is létezik, mint például a Mandula tagjai, akik kiutaztak az Assemblyre, ahol meglepetésükre összefutottak egy kisbusznyi magyarral.
A hazai scene bezártságának több oka is lehetett. Leginkább talán a magyarok gyenge nyelvtudásának (hisz nem sokkal korábban még az orosz volt a szinte kizárólagos iskolában oktatott nyelv), valamint a rossz telefon-ellátottságnak, és a drága percdíjaknak volt köszönhető. Minden bizonnyal legalább ennyire számított az is, hogy ekkor már elég mozgalmas volt a magyar scene-élet, ezért egyszerűen a legtöbbeknek nem volt komoly hiányérzete, mivel itthon is bőven volt kivel tartani a kapcsolatot.

Folytatás:
A magyar demoscene története #3 – A Robbanás (95-98)
A magyar demoscene története #4 – A lecsengés (99-2002)

Az előzmények:
A magyar demoscene története #1 – A kezdetek (86-89)

Categories: Háttér | Tags

24 Responses so far.

  1. avatar pohar says:

    “és természetesen a flame” – biztos a köcsög Amigások :D

  2. avatar pasy says:

    jaj de akkor milyen jó vót :(

  3. avatar greg says:

    “nem túl elegáns módon mind a gRiF, mind a Phantom Design itt újra kiadta a demóját”
    háát, nem szép igaz, de különben meg nem lett volna kompetisön :) így legalább összejött három induló.

    asm94-re, illetve a catchup féle balesetre viszont én úgy emlékszem, hogy azokat a demókat nyomták ki akik a szar kontrasztú képernyőn nem látszottak… így lőtték ki a felénél a Catchup-ot meg egyébként a The Final Option-t (Phantom Dezign) is, amikor valemelyik part pasztel színekkel próbált meg operálni. persze amikor reklamálás után minden szopó soron lévő csapatnak leadták újra a demóját, akkor eleve minusszal indultak az alkotások mert végig kellett nézni mindegyiknek az elejét újra. na és ez hajnalban már tényleg fárasztó volt.

  4. avatar Murphy says:

    kösz a pontosítást, én eddig rosszul tudtam.

  5. avatar aboy says:

    én úgy emlékszem a Cache elődje az In-Bloom party volt, vagy keverek valamit? mintha még lenne is ilyen belépőm valahol..

  6. avatar Murphy says:

    aboy: igen, itt bennem is voltak kavarok. próbáltam utánna olvasgatni, és arra jutottam, hogy először bash-nak hívták, egyszer in bloomnak, és utánna meg jött a cache elnevezés. Ha tévedek javítson ki valaki. Greg, Nexus…

  7. avatar aboy says:

    közben beugrott ez a link: http://www.demoscene.hu/parties.php?start=30&s= azt írja ’93-ban még in-bloom, ’94-ben cache, gondolom akkor ’93 előtt lehetett bash

  8. avatar greg says:

    in bloom volt talán az első PC-Amiga kecskeméti parti, én voltam a PC-s részének a szervezője, már ami a PC-s brigádok/széna felé kommunikációt illeti. aztán köv. évben már nélkülünk csinálták meg a partit, gondolom ezért a névváltás.
    egyébként a fenti linken gyorsan megnéztem még a két általam szervezett partit és a 91-es TSI parti bp-i ként van jelölve, közben Szegeden tartottuk a Ságvári gimnázium egyik termében. :) tudtommal a first ever PC only parti volt idehaza. egyébként két indulóból másodikak lettünk a saját partinkon, az győri Abaddon idegenben lenyomott minket. :) 92-ben aztán a Szegedi Graffiti Amigás bandával csináltuk meg a T.O.U.C.H. partit a Balázs Béla művházban. ott találkoztam először Plastik Angelday Józsival, a későbbi “alfa bloggerrel” :)
    [ módosítva Jul. 3. 23:44 ]

  9. avatar d-lee says:

    Hétfő van. :D

  10. avatar slyspy says:

    Türelmed legyen végtelen jóuram. Még több mint hat órán keresztül hétfő van. :)

  11. avatar d-lee says:

    De ma már kedd van! :)

  12. avatar slyspy says:

    mar en is kezdek aggodni.

  13. avatar Murphy says:

    Vazzeg, cégben beázott az iroda, nem volt internet :(

  14. avatar Nexus says:

    Na akkor a pontositás kedvéért. Az InBloom részben 23 Celsius Crew rendezés volt, később a Bash1-2-3 teljesen, kiegészitve a Kecskeméti Logisokkal, és Kovács Judittal… Az egyesen volt előszőr magyar partin több mint 500 emberrel, a hármas pedig ko-szervezés volt az Absolute-tal. Az Amigások között meg kell emliteni fennt nevezett társaságot (23C), akik részben korábbi Plus 4-esekkel és C64 esekkel kiegészülve kerültek át 16 bitre és egészen 93-ig aktiv társaság volt. 93-ban feloszlott és egy kis rész alakitotta meg elöször a norvég Frogs, majd beolvadásukkal a Balance rövid életű magyardivizióját.
    A 23C-nek köszönhető a legelső -és később legendássá váló -Parádi Amiga tábor is.

  15. avatar Murphy says:

    Nexus: kösz az infókat, be fogom szerkeszteni.

  16. avatar clairvo says:

    Naa, jön és okoskodik…. :))))
    Szal’, nagyon tetszik a cikk Murphy, mind a 3 rész, bár én a ‘Robbanás’ időszakában már nem voltam igazán benne a dolgokban, ezért ‘felfutáshoz’ szeretnék egy két gondolatot hozzáfűzni, abból is csak a C64 scene-el kapcsolatban. Annyira meglepő olvasni, hogy felfutásnak hívják azt az időszakot, amit mi (én) a végének éltünk meg. Amikor ’93 körül az új játékok is kezdek eltünni, és a scene crack része gyakorlatilag így megszünt, rajtunk is kezdett az elmúlás hangulata eluralkodni…. Mindazonáltal, legalábbis akkor én úgy éltem meg, hogy szerinetm nem volt a magyar scene annyira belterjes. Bár lehet, hogy a mostani állapotához képest, az akkori igen is annak számit, ha mi nem is úgy éltük meg annakidején. Voltak azért szép számmal külföldi party-kon magyarok, persze, nem egy busznyi, az igaz; és azért nálunk is jártak külföldiek. Kapcsolattartással sem volt hiba, ment a swap rendesen. Én például egy remek hetet töltöttem Vector of Ethernal-nál Zwolle-ban, és ő is nálam rá egy évre. Disckmag-ok is voltak rendesen: Magyar Méhész, Fölény, meg, meg, :))) nem emlékszem a többire névlegesen, de ha átnézem otthon a floppy-jaimat még ott van az összes.
    A csapatok közül szerintem nem csak a Chromance, a Graffity és mi voltunk a kiemelkedőek. A Triumwyrat és a Pride is minőségi munkákat adott ki; sőőt a Chromance szerintem az FBI Crew-s múltjának köszönhette a megbecsülést, no meg a crack-eknek….
    Na jó, kifogytam a szóból, nem magyarázok tovább, köszönöm, hogy olvashattam ezt a cikket, és nagyon várom a folytatást…. :)))

  17. avatar abcug says:

    hm. erdekes a plusin 92-korulig volt felfutas (91-93-ban egesz komoly partyk voltak, szeged, fehervar, varpalota- es ott voltak 64-esek is), en legalabbis ugy eltem meg es valamikor 93 vege fele kezdett szepen elvandorolni mindenki amiga es pc-fele. pl. az utolso jatek es demo releaseim is 93 decembereben jottek ki, abban az evben volt vagy 2-3 utolso demom is :)))

    ps.: az egeszrol egyebkent a wolf3d es a prihistorik 2 tehetett (92-93) ;)

  18. avatar slyspy says:

    kesobb meg a mortal combat

  19. avatar clairvo says:

    aztán meg a Tekken :D :)))

  20. avatar Murphy says:

    clairvo: persze, igazad van. A 94 előtti időszak viszonylag óvatosan van megfogalmazva, és érezhetően sok szempontból felületesebb mint a későbbiek, jól látszik ez a fejezetek méretén is. Én 94 előtt igazából csak a plus/4 scene-t ismertem, és mind a mai napig vannak hiányosságaim. Az első fejezetekben még elég görcsösen próbáltam rövidre fogni, ezért is az ismereteim szerinti legnagyobb csapatokat írtam csak le, így maradt ki a Pride és a Triumwyrat. Mivel a későbbi fejezeteknél már képtelen voltam ezt megállni, eleve igazságtalan volt ez a srácokkal, javítottam is. Állandó problémám volt, hogy akkor most miről mennyit, de ha egyikről ennyit írok akkor másról is kell, és mivel megkeresésre készült az idő is sürgetett, de persze a magyar változatot a visszajelzések alapján igyekszem korrigálni.
    No ezért is olyan a cikk bevezetője amilyen. :)

    A nem angol nyelvű diskmag eleve egy olyan dolog, ami azt jelzi, hogy erős a hazai scene, és jobban tartják az otthoniakkal a kapcsolatot mind külfölddel. Külföldre járó magyarok közül, igazából a Jean és a Wax-ról tudtam, akik komolyabban eljártak.

    A felfutás kérdéshez meg annyit, hogy valóban a C64 scene lecsengőben volt, (de azért még erősen kitartott 98-99-ig), de közben elérhetőek lettek a PC-k, és az egész scene-re vetítve ez bőven ellensúlyozta a fogyatkozást.
    [ módosítva Jul.16. 18:02 ]

  21. avatar c0p says:

    hmm, nem keves elit swapper volt itthon c64-en, ugyhogy ezen a teren szerintem sem volt hiba. amugy valoszinu mas orszagok lakoi is tobb hazaival leveleztek, mint kulfoldivel.
    en is 94 korul ereztem haldoklonak a scene-t (el is csabitott az amiga, kesobb meg a pc :)) ejj, regi szep idok…

  22. avatar arn says:

    hat vegulis jobb kesobb, mint soha :) regi szep idok, sokmindent adnek, hogy meg egyszer ott lehessek, es hogy potolhassak, mert tudom, hogy kihagytam jopar dolgot.

  23. “A csapatok közül szerintem nem csak a Chromance, a Graffity és mi voltunk a kiemelkedőek. A Triumwyrat és a Pride is minőségi munkákat adott ki; sőőt a Chromance szerintem az FBI Crew-s múltjának köszönhette a megbecsülést, no meg a crack-eknek….”
    Talán ez így nem igaz, de tény a Chromance már nem tudod sok demot kiadni, többek közt azért sem, mert eléggé magamra maradtam programozással. Sok olyan félkész anyag született, nagyon ütős ötlet, amelyek a végén nem tudtak megjelenni, pont hasonló okok miatt… grafikai, zenei anyag hiányában. Meg ahogy ezt mások is észrevették, 93 körül kezdett meghalni a c64 scene, vagy csak mi úttörők éreztük magunkat kicsit kiöregedve ebből az egészből, esetleg a privát életünk szólt közbe.. nem tudom, de a Chromance tagok zöme kezdett más területek felé orientálódni.. és így a csapat hamar inaktívvá vált. Így simán lehettek később olyan magyar csapatok, akik demokészítésben termelékenyebbnek bizonyultak. Az biztos, a rengeteg crack miatt, (amiben elvitathatatlanul a Chromance dominált a magyar piacon) inkább introk kellettek, ezért inkább arra orientálódtam, jobban is tetszett akkor az a műfaj. Egyébként én, mint a Chromance egyik alapítója nem is az FBI-ból jöttem át, hanem az akkor párhuzamosan futó kevésbé ismert csapatból, a Soldiers-ből. (Majd később pár ottani csapattársam is csatlakozott, ami végül a Soldiers halálhoz is vezetett.)

    Üdv. Alex

Leave a Reply

You must be logged in to post a comment.

Ugrás a lap tetejére Ugrás a lap aljára