A nyúl jegyében, igaz még május közepe táján, de kijött a Blender v2.46-os változata \o/. Nos, mi is az a Blender? Ez egy multiplatform 3D Modeller program GPL licenc alatt. Vagyis szabadon és főleg, hogy ingyenesen letölthető és használható akár windows, Linux, Mac OSX, Solaris vagy épp FreeBSD platformokon.
A blender történelme 1995-ig vezethető vissza, amikor egy bizonyos Holland csoport, a NeoGeo kiadta, majd többszöri tulajdonosváltás után 2002-ben kivásárolta a Blender fundation. Innentől jegyezzük GPL licence alatt. Ugyan a 3DS Max és egyéb csodákhoz szokott szemek számára eleinte kissé bántó és puritán, de amúgy gyorsan megszokható és jól testreszabható a felülete, mégis ajánlom mindenkinek, aki nem akar illegális softwarrel dolgozni vagy sajnál több százezer forintot ilyesmire kiadni. Nagy segítség lehet pl. a magyar nyelvű wiki-leírás és tutorial gyűjtemény, illetve a Blender honlapján található mindenre kiterjedő dokumentációk, tutoriálok. Valamint a GRAFit honlapja, amin szintén sok érdekes információ, link található. Természetesen megeszik és exportál is szinte minden ismert 3d-s formátumot, rendelkezik script lehetőséggel (jelen esetben ez python 2.5-ös változatát jelenti) és Gimppel kiegészítve egész kellemes kis toolnak bizonyul.
a Blender-rel csak az a baj, hogy a userinterface kounterintuitivabb mint a Haskell az egyszeri C programozonak… En mondjuk utoljara egy kockat sem tudtam vele csinalni asszem amikor probaltam :) Allitolag nehany honap intenziv eroszak utan mar hasznalhato, de kisse magas ez a potencialgat…
(a Gimp meg monnnyon le. De tenyleg. Worst software EVER)
Hát igen… Nagyon jók is lehetnének ezek a cuccok. De kérdem, miért nem lehet egy normális GUI-t készíteni hozzájuk? (Az Inkscape vektoros izé azért még kezelhető a free kategóriából.)
[ módosítva Jun. 4. 12:36 ]
a blender gui allitolag jo, csak kell 3 honap eroszak amig megszokod :) a gimp, na az szar.
azért nem lehet, mert akkor használni is lehetne. szerintem a Blender fejlesztők direkt csinálnak más gui-t meg billenyűparancs-kisztást, hogy legyen “egyénisége” a programnak. az más kérdés, hogy így ki használja…
blala: nem is kell, hisz alapbol kapsz egyet. :)
nekem pl. a gui az egyik kedvencem :) koderdezign, de atmeretezheto, pakolhato, panningolhato paneljei vannak, nem ilyen ‘toljuk bele a hulye suttyo paraszt kepebe a csinalj teapot gombot’, mert MAX ennyire kepes :)
binarisan irjuk be a koordinatait inkabb. :)
én támogatom, és dugjuk el jól az opciót, ahol be lehet váltani oktálisba, mert azt mégis csak többen használnak (gondolom hasonló lehetett az elképzelés a gui-nál is)
Napi szinten hasznalom a munkahelyemen, semmi bajom a GUI-val. Aki mas programrol akar atszokni, az oljon bele energiat, vagy varja ki a kovetkezo verziot (2.5), ami uj ablakozo rendszert es atdefinalhato billentyuzetkiosztast fog tartalmazni. Gondolom, lesz majd hozza Maya, Max, XSI, stb. beallitas preset…
[ módosítva Jun. 5. 06:23 ]
Na akkor szóljatok!
Hát én nem értek sem a Maxhez, sem a Blenderhez, de az biztos, hogy Blenderrel sokkal gyorsabban el tudtam indulni nulla tudással és nulla segítséggel. Jó ware, tényleg.
Ellenben a Gimppel, ami meg nem. :-/
tudod ez az “így jó mert csak, meg majd ölj bele energiát” mentalitás, ami miatt a gimp-nél sem képesek felfogni, hogy az emberek miért nem használják a photoshop helyett. meddő vita.
nem nem, leaderc… a gimp az fundamentalisan szar, a blender csak nagyon mas mint barmi mas (monjduk max-ot en nem probaltam, de pl 3ds r4-et dos alatt meg igen, es en meg azzal tudtam magamtol elindulni, a blenderrel meg nem)
(off)
komolyan nem ertem egyebkent az emberekben, hogy ha valamihez egy kicsi kreativitas, munka, energia raforditas kell akkor az mar mindjart szar. olyan szinten lustul es tompul el az atlagember. aztan majd csodalkozik a birka nepseg ha a segge ala toljak a NGSCB (alias TC) es az ms mondja meg, hogy mikor finghatsz. mert egy ilyen tarsadalommal ezt siman meg lehet csinalni :(
elnezest a kirohanasert, de ez a valamit hasznalni csak akkor tudok, ha megtanulom, de utalom mert meg kell tanulnom hasznalni kiborit :(
(/off)
egyebkent a 3ds r4-tol max9-ig sosem tudtam ugy hasznalni a progt, hogy azt csinalja amit en akartam, a blenderrel ket het utan szivesen foglalkoztam, mert kenyelmesen es gyorsan keruloutak nelkul tudok garazdalkodni, hulye koder letemre… es vegre van fun factora a dolognak, ennyi.
egészségedre.
a lényeg látom lejött, rögtön sikerült egy teljes társadalmi képet is festeni hozzá. itt a lényeg azon volt, és utoljára írom le, hogy ha van valami, ami megszokott (ez által intuitív de most ebbe ne menjünk bele), lásd max vagy maya, akkor egy újabb generációs szoftvert miért kell úgy megalkotni, hogy annak kezelése a konvencióktól eltérő legyen, ha erre gyakorlatilag semmi szükség. és ez nem csak ennél, hanem más gnu projektnél is megfigyelhető, ezért volt az elesett gimp példa. te csak ne féltsd az embereket a betompulástól, meg a lustulástól, mert a végén még vicces öníróniát vélek felfedezni…
[ módosítva Jun. 5. 10:33 ]
Ha nem probalunk ki uj lehetosegeket, sose fejlodunk, ezert. Azert remelem abban nincs vita, hogy a ma hasznalatos gui-k, programnyelvek, operacios rendszerek, … (kerem toltse ki) igen tavol allnak a tokeletestol…
nem tudom, nekem a maya gui-jával semmi bajom. de a célzást értem, és nagyrészt egyet is tudok érteni vele.
bar igy belegondolva, lehet, minden es mindenki jobban jart volna, ha fenn maradunk a fan, mert az megszokott es minden mas elter a megszokottol meg kulonben is gyakorlatilag semmi szukseg ra :)))
leaderc, a) a blender nem GNU project b) elobb volt mint a Maya.
abcug: nem baj, nem kötelező megérteni, lehet vagdalózni, meg mellébeszélni.
edhellon: nem tudom pontosan a licenszerződését, de nem is releváns (asszem duallicense-es, de utána kéne nézni), mint ahogy az sem, hogy előbb volt (de ez is legfeljebb akkor lenne igaz, ha a gyökerét nézzük).
részemről itt befejeztem a vitát, sok értelmét nem látom, lehet jönni az iróniákkal.
Tehát hogy akkor le lehet azt szűrni végeredményben, hogy lényegében, hogy kinek a pap, kinek papné, paplak, paplan vagy a papagály a papírforma?
Vagy papucs, vagy paprika. Vagy a Törpapa.
Egyébként Blender és Gimp GUI között szerintem az a legnagyobb különbség, hogy ha Blenderben megtalálom, hogy hogyan kell valamit csinálni, az onnantól kézre áll, Gimpben pedig utána is szenvedés lesz használni. (Pl. vonalvastagság állítása, jajanyám…)
Szep kis vita kerekedett. Nem kell mindjart egymas torkanak esni :) Ahogy irtam is, azok szamara, akik nem kivannak beletanulni ebbe a feluletbe, meg varni kell egy kicsit. De akit erdekel, hogy ezt a fejlesztok mennyire komolyan gondoljak, azok itt informalodhatnak:
http://wiki.blender.org/index.php/2.50_UI_design_proposal_and_discussion
…illetve az UI-n kivuli egyeb celok jelenleg:
http://wiki.blender.org/index.php/2.50_and_beyond_goals
(leaderc: A Maya, na az egy rakas szar, azt is napi szinten hasznalom. Mondjuk nem a GUI-ja miatt az, de ha valami alapjaiban annyira rohad, akkor a GUI sem fog rajta javitani.)
[ módosítva Jun. 5. 17:13 ]
GUI? Le kell mindent generálni kódból, aztán jól van ;)
Mert ugye, ha tool-t használsz, az már nem a tiéd, tehát ellentétes a scene spririttel ;))))
Bery, de remelem magad irtad az assemblert/C/C++ forditot is. Az oprendszerrol nem is beszelve. :-)
leaderc, annak hogy GPL alatt adtak-e ki a blendert semmi koze nincs ahhoz, hogy GNU projekt-e. Nyilvan nem az, mivel a copyright nem az FSF-e, hanem a Blender Foundation-e. Egyebkent a Blender (a maihoz nagyon hasonlo GUI-val) mar ’95 korul letezett, a Maya pedig ’98 tajekan jott ki, ha jol emlekszem. Persze elotte letezett az Alias|Wavefront, az Alias Studio, meg a mifene, de halvany emlekeim szerint a Mayahoz eleg jelentosen atdolgoztak a GUI-t. Szoval ennyibol relevans, hogy a Blender a maga, khm, “egyeni” GUI-javal elobb volt mint a Maya.
Reszemrol tema lezarva.
Csak hogy borzoljam a kedélyeket: Éljen a parancssor! :-)
Most töltöm le kíváncsi lettem. XD