![scenehu.jpg scenehu.jpg](http://www.scene.hu/wp-content/uploads/2012/02/logocikkmelle4.png)
A logó a wikipedia aktuális beírása szerint: egy cég, szervezet vagy szolgáltatás egyedi, jól felismerhető, azonosításra szolgáló jele. A logó elsődleges célja a megkülönböztetés, az egyértelmű jelölés megkönnyítve a tájékozódást a piac szereplői között.
Stílusa: fontos, hogy a logo stílusa megfeleljen a választott célközönség által igényeltnek.
A scenén belül nem ilyen “karakteres” elkülönítés a lényege. Sokkal inkább a művészi önkifejezés eszköze. Logónak nevezzük egy csapatnév “kiírását” illetve, produkciója nevének grafikus megjelenítését. Gyakorlatilag csak 1-2 logót nevezhetünk a szó valódi jelentése szerinti logónak: MELON, FAIRLIGHT, CREST, TBL, BOOZE DESIGNS, CONSPIRACY és a TRIAD egy-egy emblémája az ami ma is használatos. Az összes többi rajz csak egy-egy produkcióhoz készült „termék”. A logókészítőkre sok tényező hatott, a graffity-ktől kezdve, a régi dekoratőr könyvek betűlistáin keresztül, a filmek főcímein át szinte minden. Egy agyonképzett tipográfus valószínüleg sírva menekülne egy-egy felirat betűcsúfításai elől, de pont ez az ami egyedivé, a miénké teszi ezt a műfajt. De nézzük hogyan fejlődött a logókészítés.
Az első logók
A korai 80-as évek elején csupán karakteres kiírásról beszélhetünk a crackintrok-ban. Az esetek nagy részében a csapatoknak 3 betűs rövidítése volt, amit igyekeztek minél nagyobb méretben kiírni a képernyőre. Kevés színnel, sprite-ok alkalmazásával. Mivel coder készítette a feliratot programból és nem grafikus, ezért nagyon kezdetlegesek voltak. De abban az időben ez elég is volt.
Az első mai szemmel is logónak titulálható kezdeményezések a grafikus programok megjelenésével párhuzamosan alakultak ki. Commodore 64-en kezdetben a 16 színű paletta 4 színének alkalmazásával (Ultrafont), vagy később a teljes multicolor 16 színű logók (Art Studio, Koala Painter, Amica Paint) készültek. Egyre többen kezdtek rajzolgatni, és a coderek mellett megjelentek az első grafikusok is.
![logo_02triad.png logo_02triad.png](http://www.scene.hu/wp-content/uploads/2012/02/logo_02triad4.png)
![logo_03scc.gif logo_03scc.gif](http://www.scene.hu/wp-content/uploads/2012/02/logo_03scc4.gif)
![logo_04ikari.png logo_04ikari.png](http://www.scene.hu/wp-content/uploads/2012/02/logo_04ikari4.png)
Price – Ikari
![logo_06chrome.png logo_06chrome.png](http://www.scene.hu/wp-content/uploads/2012/02/logo_06chrome4.png)
Mace – Chrome
Klasszikus logók
Az Amiga megjelenésével (1987) a grafikusok eddig elképzelhetetlen lehetőségeket kaptak kézhez. 32-64 használható szín a 4096 színű palettából (8 bit), nagy felbontás (Leggyakoribb 320×256 PAL), valamint minden mai, modern grafikus program ősapja az: Electronic Arts Deluxe Paint-je. Valamint ez első otthoni 3D szoftverek (Imagine, Truespace, Real 3D, Lightwave stb.) nagy hatással voltak a gfxman-okra. Ekkor keletkeztek ez első olyan logo-k amiben a betűket nem síkban hanem 3D-ben rajzolták meg a grafikusok. PC-n jellemzően csak a Dpaint2 és az Autodesk Animator jöhetett szóba az alkotáshoz.
![logo_anarchy.png logo_anarchy.png](http://www.scene.hu/wp-content/uploads/2012/02/logo_anarchy4.png)
Facet – Anarchy
![logo_fairlight.png logo_fairlight.png](http://www.scene.hu/wp-content/uploads/2012/02/logo_fairlight4.png)
Angeldawn – Fairlight
![logo_jetset.png logo_jetset.png](http://www.scene.hu/wp-content/uploads/2012/02/logo_jetset4.png)
Eswat – Jetset
![logo_mack-melon.png logo_mack-melon.png](http://www.scene.hu/wp-content/uploads/2012/02/logo_mack-melon4.png)
Mack – Melon
![logo_sanity.png logo_sanity.png](http://www.scene.hu/wp-content/uploads/2012/02/logo_sanity4.png)
Cougar – Sanity
![logo_rack.png logo_rack.png](http://www.scene.hu/wp-content/uploads/2012/02/logo_rack4.png)
Rack/Majic 12 – Ray of Hope 2
![logo_trsi.png logo_trsi.png](http://www.scene.hu/wp-content/uploads/2012/02/logo_trsi4.png)
Peachy – TRSI
256 színű korszak
A legszebb és legjobb logókat az Amiga AGA chipsetjének, és a PC SVGA felbontásának köszönhetjük. 1994-től 97-ig a 3D-s gyorsítókártyák megjelenése, elterjedése előtti időszakban alkottak a legnagyobb nevek maradandót: Lazur, Made, Fame, Ra, Cougar, Angeldawn. Legyakrabban még mindig a Dpaint V-el készültek, de trónkövetelőként megjelenet Amigára a Brilliance, és PC-re a GFX2. Ugyanakkor az új formák, és az időközben kifejlesztett (FLI, AFLI, stb.) grafikus módoknak köszönhetően Commodre 64-en is hasonló stílusú és minőségű rajzok születtek.
![logo_cougar-roots.png logo_cougar-roots.png](http://www.scene.hu/wp-content/uploads/2012/02/logo_cougar-roots4.png)
Cougar – Roots
![logo_dzordan-logo_mystic.png logo_dzordan-logo_mystic.png](http://www.scene.hu/wp-content/uploads/2012/02/logo_dzordan-logo_mystic4.png)
Dzordan – Mystic
![logo_lazur-logo_nah_kolor_wild.png logo_lazur-logo_nah_kolor_wild.png](http://www.scene.hu/wp-content/uploads/2012/02/logo_lazur-logo_nah_kolor_wild4.png)
Lazur – Nah Kolor
![logo_lazur-logo_ode_to_nah_kolor.png logo_lazur-logo_ode_to_nah_kolor.png](http://www.scene.hu/wp-content/uploads/2012/02/logo_lazur-logo_ode_to_nah_kolor4.png)
Lazur – Nah Kolor
![logo_logo_94.png logo_logo_94.png](http://www.scene.hu/wp-content/uploads/2012/02/logo_logo_944.png)
Cyclone
![logo_ra-noon.png logo_ra-noon.png](http://www.scene.hu/wp-content/uploads/2012/02/logo_ra-noon4.png)
Ra – NooN
![logo_trsi_256.png logo_trsi_256.png](http://www.scene.hu/wp-content/uploads/2012/02/logo_trsi_2564.png)
Lazur – TRSI
![logo_unreal_hu-iris_my_freedom.png logo_unreal_hu-iris_my_freedom.png](http://www.scene.hu/wp-content/uploads/2012/02/logo_unreal_hu-iris_my_freedom4.png)
Unreal – Iris
![logo_nikologo_7.png logo_nikologo_7.png](http://www.scene.hu/wp-content/uploads/2012/02/logo_nikologo_74.png)
Niko – Oxygene
Valsary – Lepsi
![logo_Lord_Red-Malakai.png logo_Lord_Red-Malakai.png](http://www.scene.hu/wp-content/uploads/2012/02/logo_Lord_Red-Malakai4.png)
Lord Red – Malakai
Photoshop betörése
Ahogy a gépek erősödtek, és a scene is el-PC-sedett az etalonnak számító Photoshop és vele a 24bit-es színmélységű rajzok megjelenése okozott sokkot. Szerintem ezt a mai napig nem heverte ki a scene. Gyakorlatilag olyan higulás lett grafikus fronton, ami még ma is érzékelhető. (Hasonlítsuk csak össze egy 1996-os és a 2006-os gfx compo helyezettjeit.) Nagyon kevés jó logó születik a szó scene szempontjából klasszikus értelmében. Azt is inkább az „öregek” követik el. Sajnos jellemező a Truetype fontok alapként történő használata.
![logo_critikill-logo_farbrausch_01.png logo_critikill-logo_farbrausch_01.png](http://www.scene.hu/wp-content/uploads/2012/02/logo_critikill-logo_farbrausch_014.png)
Critikill – Farbrausch
![logo_critikill42.jpg logo_critikill42.jpg](http://www.scene.hu/wp-content/uploads/2012/02/logo_critikill424.jpg)
Critikill – Old’s cool
![logo_lazur-logo_acme.png logo_lazur-logo_acme.png](http://www.scene.hu/wp-content/uploads/2012/02/logo_lazur-logo_acme4.png)
Lazur – Acme
![logo_mantra-logo_addict_v.png logo_mantra-logo_addict_v.png](http://www.scene.hu/wp-content/uploads/2012/02/logo_mantra-logo_addict_v4.png)
Mantra – Addict
![logo_mime-logo_abstract_2001_party.png logo_mime-logo_abstract_2001_party.png](http://www.scene.hu/wp-content/uploads/2012/02/logo_mime-logo_abstract_2001_party4.png)
Mime – Abstract Party 2001
![logo_opal01.jpg logo_opal01.jpg](http://www.scene.hu/wp-content/uploads/2012/02/logo_opal014.jpg)
Opal
![logo_saffron-contour_logo.png logo_saffron-contour_logo.png](http://www.scene.hu/wp-content/uploads/2012/02/logo_saffron-contour_logo4.png)
Saffron – Contour
![logo_visualice-traction_2002_3_flat.png logo_visualice-traction_2002_3_flat.png](http://www.scene.hu/wp-content/uploads/2012/02/logo_visualice-traction_2002_3_flat4.png)
Visualice – Traction 2002
![logo_xenusion14.jpg logo_xenusion14.jpg](http://www.scene.hu/wp-content/uploads/2012/02/logo_xenusion144.jpg)
Xenusion
A Rebels csapat logogyűjteménye, egyfajta történelmi visszatekintés:
itt
a newschool arcok kozul Kenet a legdurvabb :
http://kenet.deviantart.com/gallery/
és Alien^PDX se rossz
[ módosítva Apr.22. 06:12 ]
Jó és érdekes cikk lett :-)