☰ Menu

Scene.hu

Magyar demoscene portál – grafikusok, zenészek, programozók alkotói közössége

aDDictológia – BoyC interjú

Posted by slyspy on 2006-11-15, 20:16

ct.jpg2002 környékén a magyar demoscene-ben egy komoly generációváltásra került sor. Az addig aktív scenerek többsége elhagyta a scene-t, a legendás party-sorozatokat új partyk váltották fel. Ebben az időszakban alakult a Conspiracy, ami azóta Magyarország gyakorlatilag egyetlen nemzetközileg is versenyképes csapatává nőtte ki magát. BoyC-t, a csapat coderét emailben kérdeztem a történet részleteiről, és másról is.

– Több embertől hallottam azt a véleményt, hogy jelenleg te vagy a magyar scene legjobb codere. Milyen út vezetett idáig?

– Én nem hiszem, hogy én vagyok a legjobb coder itthon, és azt hiszem több ember ért ezzel egyet, mint amennyi nem. :) Az viszont simán lehet, hogy én vagyok a legkitartóbb. Tavasszal lesz ötödik éve, hogy ugyanazon a projecten dolgozom (ez lenne az aDDict). Az egész úgy kezdődött, hogy amikor 6 éves voltam, egyszer eljött hozzánk apám egyik Németországban elő ismerőse, és amikor meglátott a következő volt a reakciója: “Aranyos kölyök. Számítógépe van?”. Ez ‘88 táján lehetett, és a reakciónk ennek megfelelően kb. kimerült egy “az mi”-ben. :) Legközelebb, amikor jött, elhozta a fia C-116-osat (nem, nem írtam el – tényleg 116-os, és nem 16-os ;), merthogy ő kapott egy C64-et, és ezt a régi gépet kinőtte. Elhozták hozzá a C64-hez kapott új kazettákat, amik persze nem működtek, én meg csak ott álltam, és néztem, ahogy megpróbáljak betölteni őket. Mivel először nem volt játék, elkezdtem én “csinálni”. :) Ez először kimerült abban, hogy labirintusokat rajzoltam karakterekből, és a kurzorral mászkáltam bennük, aztán megjelent TrX (aki a szomszéd utcában lakó kölyök volt :)), és vele elkezdtünk “programozni”.

Ez pontosan így nézett ki:

TrxBoyCkodol.jpg

Múltkor találtuk a fotót. A tévén basic forráskód van. :)

Lényeg a lényeg, egy évre rá, amikor anyám megkérdezte, hogy mit akarok születésnapomra, én azt mondtam, hogy számítógépes táborba menni. Így kerültem egy szakkörbe, ahol egyik alkalommal pár ember nagy csodálkozva állt körbe egy gépet, és néztek valamit, aminek tök jó volt a zenéje, és amit láttam belőle az emberek között olyan alacsonyról, az is tetszett. Amikor megkérdeztem, hogy mi az, annyit mondtak, hogy “Megademo, de te túl kicsi vagy ehhez”. Nem másolhattam le, úgyhogy elkezdtem kutatni utána, mert annyira tetszett. Ez a keresés vitt bele a demoscene-be, es tizensok évvel azután, hogy megláttam életem első demoját, meg is találtam azt. :)
Btw., ha ezt olvassa valaki, aki 88-89 körül ezt nézte az Ady Endre művelődési központban, az szóljon! :D
Ezután sokáig nem történt semmi. Vettünk egy PC-t, és elkezdtem rajta programozgatni, és évekig passzívan követtem pár haverommal a scene-t pár újság CD mellékletéről. Mindig is akartunk menni partykra, de sose tudtuk hogy mikor és hol lesznek, csak utólag, amikor megjelentek a releasek egy-egy CD mellékleten. Levelezni pedig azért nem kezdtünk el, mert egyszerűen feltünk, hogy túl nagy lamerek vagyunk. :) Elért minket az internet is, és 2000-ben történt, hogy a Second Reality után kutattam, amikor ráakadtam egy demoscene portálra, az ojuice.net-re (18 évesen). A partylistán pedig ott volt egy magyar party, a Flag 2000. Ekkorra már volt pár majdnem demonak nevezhető próbálkozásunk is, úgyhogy összeültünk és összedobtunk egy releaset a partyra, és elmentünk. Jól meg is vertek minket, süllyedtünk a székben a szégyentől meg ilyenek. :) Egy évre rá megnyertük a demo compot és másodikok lettünk 64k-ban. Számomra az egyik legfontosabb fordulópont a scene karrieremben az volt, amikor a Mekka & Symposium 2002-n a 64k intronk 18 nevező közül a 17. helyet hozta el – hazafelé elhatároztam, hogy én is tudok valami programot irni, amivel introkat lehet csinalni. Ez a project lett az aDDict, amit most épp negyedszer írok újra az alapjaitól kezdve.

– Hogyan és milyen körülmények között, illetve milyen előzményekkel jött létre a Conspiracy?

– 2002-ben a magyar scene eléggé szétszórt volt, szinte minden megmaradt aktív csapatnak emberproblémai voltak. Hol grafikus, hol zenész, hol coder hiányzott, és senki nem tudott igazán maradandót alkotni emiatt. A csapat megalakítása teljességgel spontán ötlet volt, kb. 5 perc alatt beszéltük meg IRC-n. Szerintem a legfőbb okunk a csapat megalapítására az volt, hogy mindannyian nagyon meg akartuk mutatni, hogy mire vagyunk képesek, de az aktuális csapatainkban erre nem volt lehetőségünk. Kellett egy olyan csapat, ami külföldön is tud jót alkotni.

– Milyen módszerrel készülnek a 64K introitok? (Hiszen nem egy szokványos megoldás, hogy editorral készülnek az introk, és nem valamilyen programnyelven.)

– Lassan kezd egy szokványos alternatíva lenni, hogy az introk toolokkal készülnek. Majdnem az összes utóbbi időben sikeres 64k intro így készült (kivéve az Equinox intrókat :) ). Egy introtool sokmindenben segíti a munkát. A grafikusnak van egy jól kezelhető felülete a generátor rendszerhez, nem kell a kódban turkálnia és állandóan újrafordítania, ha látni akarja, hogy mit csinál éppen. Ráadásul egy toollal készült intro felépítése olyan, hogy az exe tömöritők sokkal jobb eredményeket tudnak belőle kihozni. (Az adat és a kód gyakorlatilag elkülönül, és ha az adatot ügyesen strukturálja az ember akkor sokkal jobban tömörödik)

– Mi a véleményed arról a vélekedésről, hogy nem olyan nagy dolog 64k-ban megcsinálni manapság egy introt, mert csak meg kell hívni a windowsos DLL-eket, és kész?  (Bezzeg régen, amikor csak DOS volt…)

– Ez így van. Régen sokkal nehezebb volt minden. A 64k azért volt nehéz műfaj, mert egy normális 3D engine kódja alig fért el benne. Manapság ez a kódrész kikerült a DLL-ekbe. Aki a régi szintű kihívást keresi, az 4k introkat csinál, az a műfaj az utóbbi pár évben van felszálló ágban, szerintem pont ezért, mert most már ott is meg lehet csinálni elég sok mindent. Talán azt lehetne mondani, hogy a DLL-ekből használt kód miatt átfogalmazódtak a kategóriák. Ami régen 64k volt, az most 4k, ami régen demo volt, az most 64k. Legalábbis ami a méretbeli kihívást illeti.

– A korábbi időkben a hardware gyorsítást sok vád érte, hogy megöli a kreativitást,  mivel rengeteg effektet nem, vagy (különösen scener szemmel) rendkívül  körülményesen lehetett megoldani. Manapság ez mennyiben változott?

– Szerintem mostanában értünk el egy olyan szintre a videokártyák tudását illetően, ahol egy videokártyából olyan dolgokat lehet előhozni, amiket régen szoftverből csináltak az emberek. Amikor a scene áttért a hardware gyorsítás használatára, akkor eltűnt egy csomó olyan effekt, amit “kézzel számolva” egyszerűen meg lehetett csinálni. A videokártyák nagyon specifikus célra lettek kihegyezve, és ezért nem adtak akkora szabadságot, mint a csináld magad módszer. A pixelshaderekkel egyszerűen csak visszakaptuk ezt a szabadságot.

– Mit gondolsz arról, hogy a mostani demok nagy része industrial/techno stílusban készül? Nem unalmas ez egy idő után?

– Szerintem ez annyira nem egyértelmű, minden demo más egy kicsit. Persze van egy főbb csapásvonal, amit sokan követnek, de mindig akad elég újszerű dolog is. Ha meg valami unalmas, akkor arra ott az escape. :)

– Az egyre gyorsabb gépek és egyre jobb videokártyák elterjedésével szinte egyeduralkodóvá váltak a 3D-t használó demok. A 2D effektekkel már megcsinálták mindent, vagy ez a rengeteg 3D alapú demo inkább a divatnak köszönhető és talán előbb-utóbb újra előkerülnek a klasszikus 2D effektek valamilyen megújult formában? Vagy másban látod a 3D szinte egyeduralmát?

– A 3D leginkább azért terjedt el szerintem, mert amikor bejöttek a hardware gyorsítással rendelkező videokártyák, akkor azok mást nem nagyon tudtak csinálni. Nem lehetett pixel szinten manipulálni a képet, csak háromszögeket rajzolni. Most már újra meg van ez a szabadság, és a 2D effektek is újra kezdenek megjelenni, de már burkoltabb formában, keverve 3D-vel. Már elmúlt az az idő, amikor egy demoban egyetlen effekt van egyszerre a képernyőn.

– Profitálsz a scene coderkedésből szerzett tudásodból valamit az élet más területein is? Illetve nem scenerként mivel foglalkozol?

– Igen! A scene-n belüli munkásságom felkeltette pár ember figyelmet már. A mostani munkám is így szereztem. Ezen kívül lassan rendszeresen, 2-3 havonta keresik meg a csapatot kisebb/nagyobb cégek hogy csinálnánk-e nekik demot. Talán pár év múlva ez is egy trend lesz, és akkor megvalósulhat minden scener álma, mégpedig, hogy meg lehet élni csupán demokeszítésből. :) Amúgy jatékfejlesztéssel foglalkozom, gyakorlatilag az aDDict projectet viszem tovább a munkában is.

BoyC gyorstalpalót tart az aDDictból

BoyC gyorstalpalót tart az aDDictból

– Milyen eredményekre/produkciókra vagy a legbüszkébb?
– Az eredmény, amire a legbüszkébb vagyok az a Project genesis című intronk sikere. Ez volt a Conspiracy első kiadott műve, és teljes titoktartásban készült. Akkor a 64k introk királya a Farbrausch volt. Teljesen ismeretlenül elmentünk a partyra, amit ők szerveztek, beneveztünk a versenyre, amiben eddig ők voltak az abszolút veretlen királyok, és megvertük őket. Azóta is jó barátságban vagyunk a Farbrausch tagjaival. :) A produkció, amire a legbüszkébb vagyok, az pedig a Chaos Theory című intronk. Az az intro valahogy sokkal jobban sikerült, mint az összes azelőtti.

– Hogy is van ezzel az inteles demopályázattal?

– :)))) Az Intel német szárnya szervezett egy demopályázatot, a Digitale Kultur német demoscene egyesületen keresztül. A DK kiválasztott 5 csapatot, akik nevezhettek, mindegyik csapat kapott egy laptopot (amit nem kell visszaadni!), és kaptunk pár 30 másodperces zenét, hogy az alapját kepézzék a műveknek. A téma kötetlen volt, a lényeg, hogy “inspiráljon minket a Centrino duo”. :) Akit érdekel a verseny: december 1-ig lehet szavazni a www.intel.de/demoscene oldalon, ott vannak a művek is.  

– Éppen min dolgozol, illetve mik a terveid?  

– Már évek óta dolgozom az aDDict rendszeren, most a negyedik generációján. Ez az a program, amivel az introink készülnek, de már használta Zoom egy meg nem nevezett telefonszolgáltató számára gyártott reklámanyagok készítésére is – ez adta az ötletet, hogy esetleg hozzuk fel a projectet olyan szintre, hogy el is lehessen adni. Úgyhogy most a készítés közben a legfőbb dolog, ami a szemem előtt van az az, hogy mások által is kényelmesen használható programot készítsek. Elég nagy kihívás. :)

– Hogyan zajlik egy Conspiracy intro elkészítése?

– Ez eléggé egyszerű, én folyamatosan írom a grafikus rendszert amiben készülnek az introk, Zoom pedig használja. Volt már rá példa, hogy inkább az aDDictot vette elő egy melóhoz, mint a 3D Studiot. :)  Amikor introt csinálunk, akkor először szinte mindig a zene készül el, és arra időzítjük a grafikai részt. Innocent és Gargaj csináljak mostanában a zenéket, Zoom pedig a grafikát. Amikor a toolban összeállt a release, akkor én megkapom az adatfile-okat és elkészítem az introt.  

– Honnan merítesz ihletet?

– Én csak agyalás szinten vagyok benne az introk művészileg kreatív részében, Zoom szokta kitalálni, hogy mit csináljunk. Az jól látszik az eddigi műveinken hogy az űr mint téma izgatja a fantáziánkat. Mindketten eléggé nagy sci-fi geekek vagyunk :)

– Milyen demokat/introkat ajánlasz, azaz mik a te kedvenceid?

– Hú, ez az a kérdés, amire sose tudok válaszolni. :) Szóval egyszerűen fogom magam, végignézem a pouet top50-et és megmondom, hogy most épp melyiket nézném meg szívesen. :)

http://pouet.net/prod.php?which=9450
http://pouet.net/prod.php?which=5569
http://pouet.net/prod.php?which=297
http://pouet.net/prod.php?which=7138
http://pouet.net/prod.php?which=11452 (egotrip #1 :)
http://pouet.net/prod.php?which=18350
http://pouet.net/prod.php?which=11
http://pouet.net/prod.php?which=25774 (egotrip #2 :)
http://pouet.net/prod.php?which=26
http://pouet.net/prod.php?which=374
http://pouet.net/prod.php?which=24261
http://pouet.net/prod.php?which=8282
http://pouet.net/prod.php?which=5633
http://pouet.net/prod.php?which=10435
http://pouet.net/prod.php?which=7766
http://pouet.net/prod.php?which=12850

Asszem ennyi eleg is :D

– Mit tanácsolsz azoknak, akik kedvet kapnak demok készítéséhez? Hogyan fogjanak hozzá, mire figyeljenek?

– Először is a legfontosabb: nem szabad egyik buktatónál sem feladni. :) Mostanában általában a legjobb indulópont az egy egyszerű 3D scene megjelenítése, erre van rengeteg tutorial a neten. Ha hozzám jön valaki, hogy hogyan kezdjen neki, általában először elirányítom a http://nehe.gamedev.net oldalra, mert ott a legalapabb dolgok is le vannak írva, pl. hogyan kell ablakot csinálni Windowsban és ilyenek. Ezenkívül ha valamit nem tudsz akkor, kérdezz nyugodtan. A legtöbb scener szívesen válaszol. A lényeg, hogy senki nem fogja megírni helyetted, de a legtöbben szívesen elmondják, hogy hogyan csináld, barmiről is legyen szó. A magyar demoscene IRC csatornája az ircneten (szerver: hub.irc.hu) a #scene.hu . Itt általában lehet olyan embert találni, aki segít.

– Van valami emlékezetes történeted, ami sceneparty kapcsán esett meg?

– Akad pár story, bár nem olyan legendásak, mint amiket néha hallani a partykon. :) Volt hogy egy srác, belehányt a gépem melletti konnektorba miközben aludt az asztalon. Többek között emiatt adtuk be 7.5 órával a deadline után a Saturday night scenert. :) Meg volt egy kis kommandózásunk Gargajjal a Breakpoint 2003-on, amikor titokban kellett leadnunk a Project Genesist, mert még senki nem tudott a Conspiracyrol. :)

3 Responses so far.

  1. avatar pohar says:

    jók ezek a régi Spectrumos, VIC-20-as, stb képek :D

  2. avatar Murphy says:

    Mint egy vérbeli Plus/4-es kikérem magamnak! A képen szereplő számítógép nem Spectrum, nem VIC20, hanem Commodore 116 :)

  3. avatar pohar says:

    általánosságból írtam. talán Zionak van a neten valahol spectrumos képe.

    ui: akkor is az Amiga az isten! :)

Leave a Reply

You must be logged in to post a comment.

Ugrás a lap tetejére Ugrás a lap aljára